Odvaha. Tak by se dalo shrnout téma posledního Social Datu, který se již tradičně odehrával v prostorách holešovického město · moře. Ne proto, že by se snad organizátoři báli vyprodané kapacity nebo několika malých premiér, ale message netradičně čtyř přednášek vyzněla zcela jasně: odvážným štěstí přeje a na sítích tomu není jinak.
Klára Lošková: Proč reagovat na aktuální dění
Klára, specialistka na sociální sítě z agentury Taste, si odbyla svou prezentační premiéru. Pro účastníky se rozpovídala nejen o tom, jak velké značky reagovaly za uplynulé období na aktuální dění, ale také o tom, proč byste v tomto trendu neměli zůstávat pozadu ani vy.
Hlavní motivací by podle ní pro vás mohla — lépe řečeno měla — být brand affinity, která se značkám reagujícím na aktuální společenskou situaci zvýšila až o 306 %.
Při vhodně zvolené formě reakce lze ale hodně získat nejen po brandové stránce: 77 % lidí raději nakoupí u značky, která zastává stejné hodnoty, jako mají oni sami.
Vědí to nejen velké značky, a proto se z real-time marketingu stala součást strategického budování brandu. Jak takovou strategii nastavit, na které trendy se vyplatí reagovat i inspirace z celého světa. Kdo nebyl na Social Datu, může se všechny Klářiny tipy a triky dočíst v její case study.
#HolkyZMarketingu: Od naštvání po největší marketingovou komunitu v ČR
Holky z marketingu se staly za dobu svého působení největší komunitou marketérek a symbolem rychle rostoucí platformy, ačkoli původní cíle byly mnohem skromnější.
O tom, jaké byly jejich začátky i jaká je současnost, nám přišly povyprávět Lucie Audi, lektorka a jedna ze zakladatelek, společně s dalším ze tří pilířů #HzM, spoluzakladatelkou Anetou Martinek.
Poselství celé přednášky bylo jasné. Dobře fungující a prosperující komunita nemůže existovat, aniž by její členové mohli růst a kariérně i lidsky se rozvíjet. Procesy a pravidla jsou nutností, jinak by se z toho stal neřízený punk.
Důležité ale je si při tom „pravidlování“ zachovat lidskost a nebát se nabídnout pomocnou ruku, i když se to může občas zdát děsivé. I proto Holky z marketingu edukují, kde se dá, a už dávno to není jen o holkách. Rozvíjet se může díky pečlivému budování #HzM už v podstatě každý.
Ptát se a nebát se odpovědí je totiž taky něco, co #HzM posunulo tam, kde jsou teď, a stejný přístup může posunout i vás.
Martina Bechyňová: Jak se svézt po trollech? Liftagem
Liftago zažilo během posledního půl roku spanilou jízdu mezi překážkami a řidičem, přebírajícím kontrolu nad community managementem, byla právě Martina Bechyňová, třetí (potažmo čtvrtá) speakerka Social Date #9.
Od propuknutí krize na Ukrajině se Liftago potýkalo s trolly a nepříjemnými komentáři, které postupem času nabývaly na frekvenci i intenzitě. Martina se toto po několika poradách s kolegy rozhodla řešit něčím, co sama nazvala jako “Community management freestyle”.
Její důvtipné reakce se staly natolik populárními, že je zaznamenala i média. A z Liftaga se stal český virál.
Co z toho Liftago mělo? Někdo by mohl říct, že leda tak dobrý pocit, opak je ale pravdou. Mediální pozornost se přetavila do zvýšené brand visibility, možnosti komunikovat firemní hodnoty širokému publiku, vybudování silné komunity na sociálních sítích i zvýšeného zájmu o práci přímo v Liftagu.
To si tak ověřilo, že nebát se trollů a stát pevně za hodnotami a postoji značky k aktuálnímu dění se vyplácí – a neplatí to jen pro Liftago.
Kristýna Osúchová: Martin Morejt jako hit internetu
Víte, co je to reakční marketing? A chtěli byste ho vidět? Tak to se vám bude líbit reakce Bageterie Boullevard na nejnovější kampaň řetězce McDonald’s v hlavní roli s Přemkem Forejtem, resp. Martinem Morejtem.
Pohotová reakce přímé konkurence se setkala s velkým ohlasem obzvláště na TikToku. Samotný počin, který k reakci inspiroval, pak za 3 týdny od zveřejnění získat na 2 miliony youtubových shlédnutí.
Proč byla reakce Bageterie Boullevard v kolaboraci s Martinem Mikyskou alias Mikýřem alias Martinem Morejtem tak úspěšná? Influencer marketing manažerka z WMC/GREY Kristýna nám prozradila několik klíčových bodů, které by měl každý reakční marketing mít:
- Základním předpokladem je být v obraze a sledovat aktuality a trendy. Bez toho zcela logicky nelze reagovat a být aktuální.
- Druhým krokem pak je sledování konkurence, protože kde jinde nejlépe posbírat materiál pro trefné reakce.
- V případě, že se takový materiál objeví, je pak klíčové obratně komunikovat a především mít klienta, se kterým jste tým. Klient s vámi musí nutně být na jedné lodi a případná reakce musí sedět do stylu jeho komunikace. Reagovat jen proto, aby nějaká reakce byla, je nesmysl, proto je potřeba vědět, co je vaším cílem.
- Když tohle všechno máte, zbývá rychlost a efektivita, nikoli však za cenu toho, že by reakce nebyla „právně správně“. Jednoduše to vyžaduje kousek odvahy (nebo i dva). Jako každá věc, kterou zkoušíte poprvé. Je to ale jako s jízdou na kole: jakmile si reakční marketing osvojíte, nebudete chtít dělat věci nudně.
Co jsme si tedy z Datu odnesli? Obří úsměv, ranec inspirace, několik nových kontaktů a pořádnou hrst odvahy dělat social jinak. Social Date #9 a jeho skvělí řečníci jsou důkazem toho, že se takový tah vyplácí.