Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Co vlastně dělá SEO specialista?

Na úvod bych se s vámi ráda podělila o výsledky rodinné ankety na téma CO JE NÁPLNÍ PRÁCE SEO SPECIALISTY? Zapojení respondenti byli ve věku od 30 do 85 let. Můžete tipovat, která odpověď patří komu:

„Myslím si, že náplní práce SEO specialisty je väčšinu dňa sledovať FB a
IG a tváriť sa, že rozpoznávam nové reklamné trendy.“

Haha. Teď vážně prosím.

„Myslím si, že náplní práce SEO specialisty je optimalizovat online
prezentaci firmy na sociálních sítích s cílem maximalizace výnosu z
její prezentace/reklamy.“

😵 To není ten správný hrníček.

„Náplní práce SEO specialisty je optimalizovat webové stránky klientů, zviditelnit jejich webové stránky a ostatní informace o nich na internetu a sociálních sítích.“

🧐 Tady má někdo osobní zkušenost.

„SEO zajišťuje, aby konkrétní webová stránka byla při vyhledávání za pomocí klíčových slov na internetu na předních pozicích ve vyhledávači.“

„Myslím si, že náplní práce SEO specialisty je zviditelňovat zákazníka a jeho produkty v online světě. Dále mu pomáhat s úpravou obsahu internetových stránek a eshopů tak, aby byla message srozumitelná a atraktivní pro potenciální zákazníky.“

🤩 A tady někdo dával pozor. Nebo je z oboru 😄.

Koukáš do toho počítače…A něco nabízíš? Asi nějakou tu reklamu.“

💯

Záměrně jsem se neptala svých agenturních kolegů. Ráda bych zachovala přátelské vztahy napříč odděleními.

Jak vypadá SEO specialista

„Typická představa, jak vypadá SEO specialista“ Jan Tichý, Brand Restart 2019

Co je tedy náplní práce SEO specialisty nebo konzultanta?

Většina lidí tak nějak správně zařadí, že SEO specialista se při práci neobejde bez počítače a internetu a že dělá cosi s webovými stránkami. Častokrát pak je tento obrázek mylně spojen se sociálními sítěmi nebo vývojařinou. I když samozřejmě nic není černobílé a přesah do blízkých oborů je vždycky výhodou.

Odhlédneme-li ale od těchto teoretických překryvů oborů a podíváme se na to gro práce SEO konzultanta, můžeme říct, že:

SEO specialista pomáhá webovým stránkám a firmám být vidět na internetu, zejména pak ve výsledcích vyhledávání na Googlu a Seznamu. 

A využívá k tomu řadu metod, přístupů, nástrojů a aktivit. Jednoduše řečeno je potřeba se starat o to, aby klientův web byl v perfektním technickém stavu, měl skvělý obsah pro uživatele i vyhledávače, a navíc o něm další weby rády psaly a odkazovaly na něj.

Pokud bych měla blíže popsat činnosti, kterým se SEO specialista nejčastěji věnuje, jsou to:

Analýza a audity

  • Analýza klíčových slov, analýza trhu nebo konkurence, technický SEO audit, analýza výsledků vyhledávání na konkrétní sadu dotazů, základní SEO analýza webu nebo jeho odkazového profilu… Bez analýz se zkrátka neobejdeme.

Strategie

  • Je potřeba mít plán a toho se držet. Proto i součástí SEO práce je strategie. A to jak hlavní strategie veškerých SEO aktivit, tak i dílčí strategie jednotlivých oblastí – např. strategie linkbuildingu neboli získávání zpětných odkazů. Dílčí plány je potřeba připravovat např. i pro obsahové sekce webu, jako jsou třeba publikační plány témat na blog.

Tvorba

  • Obecně musí být SEO člověk připraven na to, že bude tvořit. Někdy je potřeba se tak trochu stát copywriterem a dát dohromady podobu textů na web, produktových popisků nebo nadpisů kategorií. Je ale potřeba vytvářet i podklady pro klienta, implementační manuály, průvodní dokumenty a návody pro práci s obsahem.

Implementace

  • Neboli práce s lopatou. Záleží na povaze spolupráce, ale někdy je efektivnější, když za klienta/copywritera/administrátora/webmastera/vývojáře… převezme část práce SEO specialista. Může tak např. přímo na webu upravovat obsah, publikovat články, opravovat technické chyby apod. Je proto fajn, když má zkušenost i s různými webovými platformami nebo ovládá základy HTML.

Komunikace

  • Komunikace je nedílnou součástí práce SEO specialisty. A to na mnoha úrovních a v mnoha oblastech. Je potřeba komunikovat s klientem, s projektovým manažerem, s vývojáři, s PPCčkaři a s analytiky. Speciální disciplínou je pak linkbuilding, který je vlastně celý postaven právě na komunikaci a navazování vztahů.

Vyhodnocování

  • Průběh práce, výsledky, KPIčka, sledované metriky, jako je návštěvnost webu nebo tržby eshopu. To vše je potřeba průběžně sledovat, pravidelně vyhodnocovat a samozřejmě reportovat klientovi. Takže grafy, čísla a tabulky. Denní chléb SEO konzultantů.

Jak vypadá den v SEO oddělení Taste*

Klasický den člena SEO oddělení u nás v Tastu (říkejme mu třeba Valdemar) je mixem tzv. hluboké práce, interních i klientských schůzek a kávových přestávek.

9:00 – 9:30

Valdemar přichází do práce a u snídaně si dává dohromady tzv. denní plán. Podívá se, co je potřeba dnes splnit, jaké ho čekají schůzky a u jakých úkolů bylo s odevzdáním pozdě už včera.

9:30 – 10:00

☕ Kafe se zbytkem týmu. Sdílení zážitků uplynulého večera, případně obligátní pondělní „Cos dělal (čti – kde ses opil) o víkendu.“

10:00 – 10:10

Stand-up oddělení. Tým si během pár minut řekne, na čem kdo bude celý den pracovat a případně kdo komu může pomoci. Ne, není to stand-up comedy show. Většinou.

10:10 – 10:15

☕ Kafe. Valda si dává flat white se třemi lžičkami cukru a vydává ho za dopolední svačinu.

10:15 – 12:30

Práce pro klienta. Valdemar začíná dělat analýzu klíčových slov pro eshop s dětskými kočárky. Dnes plánuje prozkoumat trh a konkurenci, projít si weby, na kterých maminky řeší nákup kočárků, a začít se sběrem dat – tedy klíčových slov, na které by měl ideálně být klientův web vidět ve výsledcích vyhledávání na Googlu a Seznamu.

12:30 – 13:00

Oběd. Výhodou práce v agentuře je, že nikdy nejíš sám. 🤗 Pokud chceš jíst sám, metody existují.

13:00 – 13:05

☕☕☕

13:05 – 13:30

Klientský status. Valda se sejde s ostatními členy projektového týmu, který pracuje na kampani pro pražského developera. Dozví se, jaké jsou výsledky probíhající PPC kampaně. S kolegou PPCčkařem se domluví, že s cílem optimalizovat inzeráty spolu kouknou na zlepšení textů a použití nejvhodnějších klíčových slov.

13:30 – 14:30

Schůzka s klientem. Valdemar bude prezentovat klientovi, který provozuje půjčovnu koloběžek technický audit, který pro něj zpracoval minulý týden. Vysvětlí mu, v jakém stavu je jeho web a jaké technické nedostatky je potřeba opravit. Protože klient není vývojář, je potřeba mu vše vysvětlit tak, aby to správně pochopil. Schůzka se protáhne do 15:00.

15:00 – 15:10

☕ Kafe s projekťákem nad krátkým zhodnocením proběhlé schůzky.

15:10 – 16:00

Valda chce začerstva pohnout s webem půjčovny koloběžek, a tak připraví implementační manuál pro vývojáře. Vytáhne ze zpracovaného technického auditu nejprioritnější úkoly a sepíše zadání pro technika. Úplně opačnou řečí než mluvil na schůzce s klientem.

16:00 – 16:30

Všem v týmu přišel email s nabídkou výměny zpětných odkazů. Provozovatel známého magazínu o těhotenství nabízí spolupráci s tematicky relevantními weby. Valda chvíli přemýšlí, jak spojit půjčovnu koloběžek se snažilkami a těhulkami, a až pak mu dojde, že má dalšího o dost vhodnějšího klienta. Nakonec najde způsob, jak všechny tři weby provázat odkazy tak, aby z toho měli užitek nejen návštěvníci zapojených webů, ale i samotné weby.

16:30 – 17:45

Rozvojový workshop. Kolega ze SEO týmu vyzkoušel nový nástroj na měření rychlosti načítání stránek a připravil si pro ostatní ukázku použití. Poslední půlhodinu se probírají novinky z oboru za poslední týden.

 

*Jakákoliv podobnost se skutečností je čistě náhodná. Postavy v příběhu jsou smyšlené. A ten počet kafí také nesouhlasí.

 

SEO tým Taste 2021

SEO tým Taste o Vánocích 2020

 

Zajímá tě práce SEO specialisty? Právě hledáme kolegu!

 

Sdílejte článek

Související články