Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Proč a jak si založit blog? → Pro firmy a e-shopy

Mnoho firem i e-shopů si stále myslí, nebo dokonce žije v přesvědčení, že blog je jen zbytečná starost, která reálně nic nepřináší. Jistě, pokud je provedení a práce s blogem špatná, tak mají nejspíš pravdu. Dalším všeobecně rozšířeným názorem v roce 2021 je, že blog je již mrtvou platformou. Lidé chtějí údajně konzumovat obsah virálně nebo formou stále oblíbenějších podcastů.

Pojďte se s námi ale podívat na to, proč je firemní blog a práce s obsahem skvělým, účinným a neustále až zbytečně podceňovaným marketingovým kanálem.

💡 Příklad propojení: Náš tastí klient ESET pokrýval klíčové slovo „Adware“ a přidružené long-tailové výrazy pouze videem na Youtube. Na základě naší analýzy byl vytvořen ještě článek, kde je video doplněno také přehledným textem. Z přehledů návštěvnosti a zhlédnutí videa (i když je video i na oné nově vytvořené stránce) jasně vyplývá, že na tento dotaz dávají uživatelé mnohem více přednost přehlednému textu.

Pokud tedy tvoříte firemní videa, tak vzhledem k nízkým nákladům na tvorbu článku určitě doporučujeme pro tato videa také vytvořit vstupní stránky. Na těch budete obsah komunikovat písemnou formou, kterou s videem propojíte. Uživatel má tak na výběr, jaký formát si vybere.

adware blog

Dvojité obsazení na první stránce Googlu na výraz Adware

Proč si založit blog?

  1. Vyprofilování se jako autority v oboru.
  2. Získávání relevantní a dlouhodobé návštěvnosti.
  3. Budování silnější značky.
  4. Navázání vztahu se zákazníky i v počátečních fázích nákupního procesu.
  5. Linkbaiting.
  6. Vytváření kvalitního obsahu navázaného na produkty či služby.
  7. Interní provázání obsahu (interní linkbuilding).
  8. Zahrnutí relevantního množství klíčových slov (získávání návštěvnosti také z long-tailových výrazů).
Pavrd blog

V našem tastím frameworku PAVRD pokrývá kvalitní blog především fázi Povědomí a Akvizice.

💡 Zajímavost: I na českém internetu můžeme vidět velké projekty, které mají až 90 % návštěvnosti z blogu.

Jakým směrem se při tvorbě blogu vydat?

Před začátkem samotné tvorby by si každá firma nebo e-shop měly ujasnit, jaké mají s blogem cíle a úmysly. Nepromyšlené prezentování novinek z firmy nikoho mimo firmu moc nezaujme ⛔. Je to tvorba pro uzavřenou skupinu. Jak tedy začít psát kvalitní a úspěšný firemní blog?

Z pohledu SEO specialisty doporučuji rozhodně vytvořit alespoň menší, v ideálním případě robustní analýzu klíčových slov. Pokud nevíte, jak takzvaná AKS vypadá, tak se můžete podívat na naši vzorovou analýzu klíčových slov. V této excelové tabulce budete mít téměř veškeré základní podklady pro tvorbu blogu z pohledu SEO.

Slova a fráze z AKS tak můžete rozdělit minimálně do dvou skupin. Hlavní klíčová slova by měla pokrývat primárně prodejní stránky nebo stránky kategorií produktů (případně služeb). Laterální (okrajové) fráze a long-tailová klíčová slova budou na druhé straně ideální pro blog.

Jako další tabulku nebo list tabulky si můžete vytvořit publikační plán, který by měl ideálně doplňovat strukturu vašeho webu.

Publikační plán – jedná se o tabulku, kde je plánován obsah. Publikační plán lze samozřejmě vytvořit také v různých project management softwarech, jako je Teamwork, Basecamp nebo Asana, ale nejpřehledněji se mi nakonec osvědčila forma upravené tabulky v Google Sheets, kterou jednoduše nasdílíte všem členům projektu.

Struktura webu – dobře zpracovanou strukturu webu má z mé zkušenosti ještě mnohem méně projektů, webů a e-shopů než onen publikační plán. Stránky na webech vznikají organicky na základě aktuální potřeby a často neodrážejí požadovaný slovní aparát nebo analýzu klíčových slov. Tím se potenciální provozovatel webu či e-shopu nevědomky připravuje svojí neznalostí o návštěvnost, případně tržby.

Nyní jsem popsal ideální cestu, jak začít s blogem, který vám přinese reálné uživatele, hodnotu a v konečném důsledku pomůže vašim obchodním cílům.

 

Content hub

Content hub | ahrefs.com

💡 Tip: Pro určitý typ obsahu je dobré místo klasické blogové formy využít takzvaný content hub nebo velmi podobné slovníky pojmů. Jednotlivé části obsahu lze na platformě takzvaných content hubů lépe a logičtěji organizovat. 

V první řadě užitečný a přínosný obsah

V první části článku jsem popisoval, jak blog uchopit z projektového hlediska a kde vůbec začít. Nyní se podíváme trochu blíže k tvorbě samotného obsahu.

Jako častou chybu mnohých firemních blogů vnímám:

  1. Prvoplánově reklamní obsah.
  2. Naprosto nepropojená témata s činností firmy či e-shopu.

Když si zadáte do vyhledávače nějaký dotaz, který začíná „jak“ nebo „proč“, tak čekáte většinou popsání onoho vyhledávaného problému a navržení variant řešení. Když z článku cítíte, že jeho autor tlačí hodně na pilu a snaží se vám svůj produkt nacpat za každou cenu, tak to ve vás přílišnou důvěru nevzbudí.

Na druhé straně, pokud článek obsahuje několik příkladů a následně nabízí varianty včetně vhodných konkrétních řešení, je vidět informační hodnota a článek působí mnohem důvěryhodněji. Samozřejmě je takový článek následně i úspěšnější.

Platí zde pravidlo, které využívají ti nejúspěšnější affiliate publisheři. Staví na důkladném testování, recenzování několika produktů, radách a následných doporučeních. Být užitečný a přínosný se zkrátka vyplatí i businessově. Když tuto techniku ještě propojíte se základy SEO, tak máte vyhráno. Google totiž dokáže stále lépe odhalit a upřednostnit užitečný obsah před tím prvoplánově reklamním.

Uživatele více než vlastnosti zajímají přínosy. Na to vždy myslete, když budete popisovat či porovnávat produkty. Máte lepší parametry? Tak napište, k čemu to uživateli bude. Výborně fungují také návody nebo případové studie. Blog musí být tvořen s maximálním zaměřením na uživatele, avšak musí také jasně reflektovat takzvané SEO požadavky.

Jak oba tyto hlavní pilíře propojit?

Napsal jsem o tom článek Jak napsat úspěšný [UX and SEO friendly] článek🏹.

Sdílejte článek

Související články