Technické SEO vnímáme v Taste jako jeden ze tří pilířů optimalizace pro vyhledávače – vedle unikátního obsahu a autority webu. Výborný technický stav webu, který neklade robotům ani lidem překážky, je jednou ze tří podmínek nutných k tomu, aby mohl efektivně přivádět návštěvy z neplaceného vyhledávání Google nebo Seznam.
Abychom zájemcům o SEO a našim potenciálním partnerům přiblížili, jak nad kontrolou technického stavu webu z perspektivy SEO specialisty přemýšlíme, připravili jsme vzorovou ukázku naší šablony.
Šablonu používáme interně v SEO týmu Taste a její obsah téměř při každém použití doplníme o další drobnosti, které jsme na webu klienta kontrolovali. Dokument nám jednak pomáhá strukturovaně informovat klienta o hrozbách a příležitostech, které se z pohledu SEO na jeho webu objevují, a jednak je to jakási časová schránka. Zaznamenáváme si totiž také kontroly, které dopadly dobře. Je to pro nás otisk technického stavu webu v čase, do kterého se můžeme zpětně podívat a ověřit, v jakém stavu byly třeba kanonické linky nebo filtrace v kategoriích před nějakou dobou.
Na každém webu se totiž čas od času něco změní, aktualizuje se publikační systém, doplní se nová filtrace výrobků v e-shopu, přibude jazyková verze… tyhle a další příležitosti pro růst neplacené návštěvnosti z vyhledávání se mohou velmi snadno otočit v hrozby.
Chcete mít lepší pozice než konkurence? Nesmíte mít technicky horší web.
➡️ Šablonu technického SEO auditu stáhnete zde. ⬅️
Co najdete v ukázkovém SEO auditu?
- V kapitole Průchodnost a indexace se dočtete, proč neházet robotům klacky pod nohy a neschovávat jim důležitý obsah hluboko do webu nebo do různých karuselů, akordeonů a tabů. Ukážeme si šikovné nástroje, pomocí kterých si dokážete některé technické aspekty své webové prezentace zkontrolovat sami. Vysvětlíme důležitost správného interního odkazování, které nevede na již nefunkční stránky nebo na přesměrování.
- Bezpečnost webové prezentace je část šablony, ve které se věnujeme kontrole častých nedostatků v konfiguraci zabezpečeného protokolu HTTPS, použití Content Security Policy a okrajově také dalším podkapitolám. Jsou to jen nejnutnější věci, kterými se vyhneme tomu, že web bude vnímán jako nezabezpečený nebo nedůvěryhodný.
- V kapitole Duplicitní a potenciálně duplicitní obsah se podíváme také na způsoby, jak předejít tomu, aby roboti vyhledávačů považovali náš obsah za duplicitní. Ukážeme nejčastější příčiny tvorby duplicit, na které na webech klientů narážíme.
- Rychlost webu je kapitola, která má jednoduché sdělení: „Pokud chcete být před konkurencí, nesmíte mít pomalejší web.“ Ukážeme si, kde získat data o rychlosti webu v Google Analytics, Google Search Console a dalších nástrojích a jak s výsledky, které nám nástroje představí, pracovat. Zmíníme také metriky Core Web Vitals.
- V části Interní prolinkování stávajícího obsahu webu pokrýváme problematiku sirotčích stránek, kontrolujeme zastaralý obsah webu bez hodnoty a ukazujeme, jak identifikovat zombie pages nebo stránky utopené hluboko ve struktuře webu.
Jak klientovi technickou SEO analýzu zabalíme?
Nedílnou součástí auditu předávaného klientovi je osobní prezentace jemu i jeho vývojářům, která je nutná pro vzájemné pochopení stávajícího stavu webu (s ohledem na původní zadání při stavbě webu) a pro správné a reálné plánování prací na úpravách webu. Potřebujeme znát klientovy záměry a kapacity vývojářského týmu, to má vliv na naše doporučení.
Bezchybný technický stav webu je jednou ze tří podmínek nutných k trvale dobrému výkonu webu v organiku. Druhou podmínkou je bohatý obsah psaný jazykem zákazníků a třetí je pak všeobecně dobrá reputace a autorita webu. Tento audit pokrývá tedy jen část problematiky SEO a doporučujeme využít jej ke zlepšení technického stavu webu a zároveň se věnovat rozvoji dalších dvou pilířů SEO.
V závěru technického auditu shrnujeme prioritní otázky z jednotlivých kapitol SEO auditu, které doporučujeme klientově pozornosti a jejichž řešení by podle našich zkušeností mělo přinést největší užitek. Nebo naopak, jejichž neřešení způsobuje největší ztráty organické návštěvnosti.
Chystáte redesign svého stávajícího webu?
Ať už chystáte úplně nový projekt nebo redesign, určitě se koukněte na Velký SEO checklist pro redesign webu. A doporučení, jak rozvíjet obsah webu, najdete v naší publikaci analýza klíčových slov, kterou máme také na webu ke stažení zdarma.