Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Consent Mode V2: Od 6. března 2024 pro všechny weby povinnost!

Radek Kupr
Radek Kupr
18. 1. 2024

Digitální marketing prochází zásadními změnami a v popředí těchto změn je určitě Consent Mode V2 od Googlu. Pokud ho do 6. března 2024 neimplementujete, přestanou se vám sbírat publika a přiřazovat správně konverze k daným uživatelům.

Tento nový setup reaguje na nařízení EU Digital Marketing Act. Ten po Googlu a dalších velkých hráčích vyžaduje, aby uměli prokázat, že odeslaná data z vašich webů mohou opravdu používat.

Historický kontext s Consent Mode V1

Než se ale podíváme na zmíněnou novinku, vraťme se ještě krátce k původnímu Consent Mode V1. Ten se zaměřuje na základní rámec pro správu souhlasů uživatelů. Vznikl jako reakce na potřebu regulovat způsob, jakým webové stránky a aplikace sbírají a využívají uživatelská data. Hlavním cílem Consent Mode V1 bylo poskytnout uživatelům kontrolu nad tím, jak se jejich data používají v reklamě, analytice, bezpečnosti, personalizaci a funkčnosti.

Tento model se stal nezbytným pro splnění stále přísnějších právních předpisů v oblasti ochrany dat a soukromí. Zejména pak po zavedení GDPR v Evropské unii a podobných zákonů na celém světě. V tuto chvíli však dochází k dalším regulacím, a proto přichází Consent Mode V2.

Co je Consent Mode V2?

Consent Mode V2 rozšiřuje možnosti nastavení souhlasu o dvě nové skupiny: ‚ad_user_data‘ a ‚ad_personalization‘. Následně máte tedy na výběr dvě základní konfigurace:

  1. Basic Consent Mode – vše se spustí až po udělení souhlasu s cookie.
  2. Advanced Consent Mode – služby se spustí i při zamítnutí souhlasu, což umožňuje sběr dat na pozadí.

První změny už od března

Jak jsem zmínil v úvodu, už 6. března 2024 budete muset mít naimplementovaný Consent Mode V2. A to buď v „basic“ formě, nebo „advanced“ formě. Měli byste přitom vzít v úvahu několik věcí:

  • Pokud neimplementujete V2, dojde k omezení ve sběru remarketingového publika a v přiřazení konverzí v Google Ads.
  • Basic verze nebudou sbírat data na pozadí bez souhlasu a nebude docházet k modelování.
  • Advanced verze bude pokračovat v modelování chybějících dat stejně jako předtím.

Další změny od léta a podzimu

Ale s březnem plejáda změn na tomto poli neskončí. Během léta a podzimu dojde k dalším významným změnám:

  • Cookies třetích stran skončí!
  • Jediné identifikátory pro měření konverzí a publika budou osobní údaje uživatelů.
  • Očekávají se poklesy ve výkonu kampaní a obecně méně přesné cílení remarketingu.

Co to znamená pro EU a zbytek světa?

Je asi zřejmé, že v rámci zemí EU, které spadají pod digital marketing, bude povinnost Consent Mode V2 implementovat. Google by měl tuto povinnost kontrolovat na základě IP adresy. Ostatní země budou moci v tuto chvíli pokračovat bez cookie lišty a žádná povinnost v tomto případě platit nebude.

Google partner CMP bude (asi) nutností

Už v současnosti existují certifikované CMP (Consent Management Platforms) od Googlu. Nicméně spekuluje se také o tom, že v budoucnu bude certifikované řešení nutností. Mezi certifikované CMP patří i námi oblíbený CookieBot.

Jak se připravit na Consent Mode V2?

Z výše uvedeného samozřejmě vyplývá otázka, co dále? Jaké kroky konkrétně podniknout, abychom dodrželi všechna pravidla, a zároveň získali maximální přínosy:

  1. Rozpoznání potřeb
    Zvažte, která verze Consent Mode je pro vaši organizaci nejvhodnější.
  2. Implementace a testování
    Implementujte potřebné změny včetně dvou nových parametrů a nastavení souhlasu.
  3. Vzdělávání týmu
    Ujistěte se, že váš marketingový a analytický tým rozumí novým pravidlům a změnám v Consent Mode V2.
  4. Komunikace se zákazníky
    Informujte vaše uživatele o změnách v ochraně jejich dat a o tom, jak jejich souhlas ovlivňuje zpracování jejich údajů.
  5. Monitoring a optimalizace
    Monitorujte dopady těchto změn na vaše digitální kampaně a provádějte potřebné úpravy pro maximalizaci výkonu.

Správný krok s bolestnými důsledky

Consent Mode V2 rozhodně představuje významný krok k lepšímu řízení soukromí uživatelů a adaptaci na měnící se digitální prostředí. Beze sporu je taková změna do jisté míry nutná. Na druhou stranu přináší zvláště pro majitele webů zásadní dopady ve spíše negativním smyslu. Musí se totiž v tomto roce připravit na propad výkonu kampaní a horší zacílení.

Ale nic není ztraceno! Pokud se dokážete na změny dobře připravit, vaše propady nemusí být tak bolestné. A pokud si nejste jisti s implementací, můžete se obrátit na naše odborníky. Rádi s vámi Consent Mode V2 zkonzultujeme a případně pomůžeme s jeho implementací.

Sdílejte článek

Související články