Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

3 důvody, proč přejít na placené Google Analytics 360

Jan Tichý
Jan Tichý
11. 2. 2021

Google Analytics používá řada z vás běžně každý den. Dost pravděpodobně v jejich základní verzi zdarma. Už jste asi slyšeli, že existuje i jejich placená verze, Google Analytics 360. A asi tušíte, že není úplně za hubičku. Ceníková cena začíná na 135 000 eurech ročně, tedy tři a půl mega v českých korunách. My jako český reseller pak umíme svým klientům vydupat i citelně příjemnější podmínky. Ale proč by vás to mělo vůbec zajímat? Proč vlastně firmy přecházejí z gratis varianty na placenou licenci?

1. Limity, výkon a spolehlivost

Zdaleka nejčastějším důvodem pro upgrade je překročení hranice 10 milionů hitů měsíčně, což je nejdůležitější limit pro Google Analytics zdarma. Jakmile návštěvnost vašeho webu generuje každý měsíc v součtu víc než 10 milionů pageviews, událostí nebo jiných hitů, využíváte tím nástroj už ve více než zanedbatelném rozsahu a Google chce, abyste za něj začali platit.

Taková návštěvnost je nezřídka spojená s obchodním úspěchem vašeho projektu a s potřebou tak jako tak využívat data více a lépe. Takže k přechodu na placenou verzi se pak zpravidla sejde hned více důvodů najednou.

Jak zjistit, kolik hitů dosahuje váš web? V rozhraní Google Analytics si otevřete sekci Správce, v levém sloupci vyberte svůj účet, v prostředním svou službu. Požadované číslo najdete pod Nastavení služby > Počet požadavků služby > Posledních 30 dní. Pokud zde vidíte víc než 10 000 000, měli byste začít řešit přechod na Google Analytics 360.

Základní tarif placených Google Analytics 360 tento limit zvyšuje na 500 000 000 hitů měsíčně. Pro ještě vyšší návštěvnosti pak Google nabízí odpovídající vyšší cenové tarify.

S vysokou návštěvností jde ruku v ruce výkon a spolehlivost:

V gratis Google Analytics může být velká prodleva mezi změřením a zpracováním dat. V reportech se vám může návštěvnost objevovat až s dvoudenním zpožděním a poslední jeden nebo dva dny můžete vidět v grafech čistou nulu. Zatímco Google Analytics 360 garantují maximální dobu zpracování 4 hodiny (a až od 2 miliard hitů v jedné službě si tento závazek posouvají na 24 hodin), reálně to ale zvládají běžně i třeba jen s 10minutovým zpožděním.

Napočítání a vykreslení reportů trvá ve standardních Google Analytics neúnosně dlouho, čekáním na jakýkoliv graf nebo tabulku ztratíte půlku svého analytického života. Naproti tomu Google Analytics 360 výpočet silně paralelizují. Zcela upřímně, ani v nich to pak obyčejně není metelesku blesku, ale rozhodně řádově rychlejší.

Neplacené Google Analytics nepočítají složitější reporty nad úplnými daty, ale jen nad dílčím vzorkem. Pokud budete mít třeba 5 milionů návštěv, vyberou z nich náhodně jen 500 000, z toho spočítají požadovaný report, výsledek vynásobí deseti a to vám pak zobrazí. Dochází tu tak k brutální výběrové chybě a data jsou při větších návštěvnostech prakticky nepoužitelná. Placené Google Analytics 360 začínají obdobně samplovat až od 100 milionů návštěv, navíc nabízí řadu cest, jak se k přesným nevzorkovaným datům dostat i při libovolně vyšší návštěvnosti (Unsampled Reports, Custom Tables, BigQuery, Google Drive).

Jako bonus se vám pak v Google Analytics 360 navýší celá řada dalších dosud omezujících a často dost nepříjemných limitů:

  • 200 vlastních dimenzí a 200 vlastních metrik (místo dosavadních 20 + 20),
  • 50 kalkulovaných metrik (místo dosavadních 5),
  • export až 3 000 000 řádků (místo dosavadních 5 000),
  • kardinalita tabulky až 500 000 řádků denně (místo dosavadních 75 000),
  • až 2 000 hitů na jednu návštěvu (místo standardních 500).

2. Propojení s dalšími nástroji a pokročilejší analytické možnosti

Ve standardních Google Analytics se k surovým datům v jejich databázi vůbec nedostanete (nebo jen s velkými komplikacemi a hackováním všeho možného). Vše, co z nich dostáváte, jsou už jen vždy nějak přepočítané a zagregované výstupy. Problematické je dostat se k úplně veškerému chování konkrétního prohlížeče nebo uživatele. To naprosto zásadním způsobem limituje a někdy i znemožňuje složitější výpočty, propojování s dalšími daty z jiných systémů, různé predikce či business intelligence.

Google Analytics 360 vám umí průběžně odkládat všechna raw data do vašeho BigQuery. Kdo neznáte, BigQuery je opravdu výkonná databáze v rámci Google Cloud Platform. A tam jsou pak všechna data zcela vaše, zcela pod vaší kontrolou, můžete si tu s nimi dělat, cokoliv chcete a jak chcete. Tohle je naprostý základ veškeré pokročilejší analytiky, tohle je ta základní a nejdůležitější cesta, jak dál pracovat s daty z webu. Nikoliv přímo v rozhraní Google Analytics, ale právě až tady dál v BigQuery a navazujících nástrojích. A tohle je důvod, proč si řada datově řízených firem pořizuje placené Google Analytics 360.

Možná vás napadne, že jsou tu teď nové Google Analytics 4, které přeci umí úplně to samé, navíc možná i v lepší struktuře dat, a úplně zadarmo a bez limitů. Tohle ale nebude dlouho trvat, placené „Google Analytics 4 360“ nás čekají možná už docela brzy a s nimi rozhodně přijde uvalení různých omezujících limitů na neplacenou verzi. Pokud máte velkou návštěvnost a jste připraveni začít platit tak jako tak, může pro vaše datové potřeby být skutečně Google Analytics 4 už dneska vhodnější cestou. Ale ne proto, že „jsou zadarmo”.

Narozdíl od gratis verze můžete do Google Analytics 360 napojit i řadu dalších „dospělých“ nástrojů, jako jsou Salesforce, Search Ads 360, Display & Video 360 nebo Campaign Manager 360, a to včetně importu jejich impresních a nákladových dat a možností následné impresní atribuce.

Vedle toho placená varianta přináší řadu pokročilých funkcí pro zpracování dat a reporting i přímo uvnitř samotného rozhraní Google Analytics:

  • rollup služby pro souhrnné měření napříč různými weby a měřicími kódy,
  • data-driven atribuční modelování, včetně impresní atribuce,
  • analytické centrum pro drag&drop sestavování různých vlastních reportů,
  • vlastní trychtýřové reporty,
  • Unsampled Reports, Custom Tables,
  • nevzorkovaný export dat přes API.

3. Technická podpora a právní aspekty

Poslední část argumentů pro nákup placených Google Analytics 360 pochází nejčastěji (ale nejen) ze světa velkých korporací nebo bank. Jejich právní nebo risk oddělení potřebují mít u tak citlivé věci, jako jsou data, zabezpečení a spolehlivost, vše smluvně podchycené a zajištěné. A freestyle v podobě standardních Google Analytics není pro ně tak úplně akceptovatelný. Součástí smlouvy na Google Analytics 360 je tak garance základního NDA a SLA.

Zásadním tématem je vlastnictví dat. U placených Google Analytics 360 zůstávají nasbíraná data ve vašem vlastnictví, režim vztahu s Googlem tam je v rovině, že si za placené peníze licencujete jeho nástroj pro zpracování vašich vlastních dat. Součástí vlastnictví dat je i právo si naměřená data kdykoliv vzít a odnést. Což je u Google Analytics 360 řešeno už dříve zmíněným exportem úplně všech surových dat do BigQuery, kde si s daty můžete dělat, co chcete. A kde vám případně zůstanou k dispozici i poté, kdybyste třeba někdy svůj Google Analytics 360 kontrakt ukončili.

Nedílnou součástí každé smlouvy je i implementační a technická podpora pro troubleshooting problémů souvisejících s placenými Google Analytics 360. Tu klientům poskytujeme v prvním sledu vždy my jako reseller, v rámci toho pak máme pro případ potřeby přístup přímo do interních fór a k technickému supportu Googlu. Velký rozdíl od standardních Google Analytics, kde jste jako neplacení uživatelé odkázáni v zásadě jen na sebe nebo na necertifikované třetí strany bez jakékoliv přímé vazby na Google.

Poznáváte se v tom? Pojďme to probrat!

Placené Google Analytics 360 určitě nejsou pro každého. Jejich relativně vysoká startovací cena vyřazuje v Česku z úvah naprostou většinu SMB, které se ale zase zpravidla bez problémů vejdou do limitů a funkcí základní verze zdarma.

Cenová politika Googlu předurčuje nástroj jednoznačně pro větší společnosti a korporace nebo pro rychle se rozvíjející firmy, u kterých je jejich ziskovost přísně navázaná na důslednou a systematickou práci s daty a které potřebují růst a škálovat.

Zajímá vás více informací o Google Analytics 360 a zejména možnostech jejich využití pro váš reálný byznys a výsledky? Napište nám a pojďme se o tom společně pobavit!

Sdílejte článek

Související články