Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Google update: Změna v hodnocení lokálních výsledků

Není to tak dávno, co Google přišel s listopadovým updatem a už tady máme opět další míchanici. Google změnil důležitost hodnotících faktorů pro lokální SEO a zamíchal tak výsledky firemních profilů. Tzv. November 2021 local search update probíhal od konce listopadu do 8. prosince a ačkoliv se seznam důležitých faktorů, které Google používá k hodnocení nemění, mění se jejich důležitost.

Pokud tedy hledáte příčiny změn ve výkonu svých firemních profilů, je pravděpodobné, že jste právě narazili na vysvětlení.

A protože v Taste lokální SEO pravidelně řešíme a zkoumáme, přinášíme vám k tomuto updatu bližší info.

 

Lokální SEO

Pro většinu dotazů, které lidé zadávají do vyhledávačů, může poskytnout relevantní odpověď kdokoliv, bez ohledu na místo působnosti. Ať už máte firmu v Praze, Brně či Ostravě. U některých vyhledávání to však neplatí, jelikož při jejich používání očekávají lidé jako odpověď odkaz na místní firmu.

Ukázkou takových slovních spojení mohou být například:

  • kadeřnictví
  • řezník
  • zámečnictví
  • zverimex
  • masáže
  • sportovní potřeby atd.

Ačkoliv v takových dotazech není explicitně zmíněná lokalita a pro některé z nich mohou být správnou odpovědí i celostátně působící weby/eshopy, skrývá se pod nimi do určité míry záměr „chci najít firmu ve svém okolí“.

Pro mnoho dotazů tohoto typu se proto ve výsledcích vyhledávání zobrazuje tzv. „local pack“ (mapa a seznam 3–4 top firem z vašeho okolí).

seo - google local pack - ukázka

 

Ačkoliv se jedná pouze o jednu z mnoha věcí, které je pro lokální SEO vhodné řešit, je podoba vašeho firemního zápisu a jeho pozice v local packu jednou z těch nejdůležitějších.

Kromě konkrétních prvků optimalizace firemního profilu, jako jsou:

  • správné vyplnění všech údajů
  • výběr vhodných kategorií
  • přidávání fotografií
  • sjednocení kontaktních údajů (NAP – name, adresss a phone) napříč všemi weby
  • pozitivní recenze atd.

se Google na problematiku lokálních výsledků kouká více ze široka a hodnotí i faktory, které nesouvisí pouze s firemním zápisem, ale i s vaší firmou a webem.

Hodnotící faktory pro lokální SEO

Google v tomto směru není, stejně jako ve většině případů, příliš konkrétní. V oficiálních guidelines pro firemní profily uvádí 3 základní oblasti, které při hodnocení sleduje:

  • relevance – relevance firemního zápisu a zvolených kategorií, relevance webu
  • vzdálenost – vzdálenost mezi hledajícím a firmou (nezapomínejte – lidé chtějí hledat firmy, které jsou poblíž)
  • význam – význam firmy v oboru
    • celkové hodnocení webu (odkazy, relevance, kvalita obsahu… zkrátka „klasické“ SEO věci)
    • počet a kvalita recenzí
    • informace z jiných rejstříků (FB firemní profil, profil na firmy.cz, profily v jiných rejstřících)

Tyto požadavky Google s novým updatem nijak nezměnil. Co se však změnilo je jejich důležitost.

Některé firemní profily, které nyní obsazovaly TOP pozice a měly skvělý výkon proto mohou výrazně spadnout, zatímco jiné si mohou výrazně polepšit.

Informací o tom, které faktory nyní hrají větší či menší roli je relativně málo, ale v některých zahraničních zdrojích se již objevují hypotézy a data, které ukazují na dva body.

Faktory, jejichž důležitost, zdá se, se výrazně změnila:

  • vzdálenost – faktor, který, zdá se, hraje ještě větší roli než doposud
  • relevance – klíčové slovo v názvu firmy ačkoliv umisťování klíčových slov do názvu firmy je v přímém rozporu s Google Guidelines. Až doposud se jednalo o jeden z nejsilnějších prvků, který pomáhal zvyšovat viditelnost na toto slovo. Nyní, zdá se, začal Google tuto praktiku devalvovat a firmy, které ve svém názvu klíčové slovo uvádějí, budou s největší pravděpodobností pociťovat zhoršené pozice.

Update je to však zatím stále čerstvý a očekáváme, že v následujících týdnech se začnou objevovat nové studie a data, které tyto hypotézy upřesní. Mezitím nás však zajímá, jak jste na tom vy?

Polepšili jste si? Pohoršili jste si? Nebo jste si žádných změn zatím nevšimli?

Dejte nám vědět! Rádi získané informace zpracujeme a pomůžeme s formulací hypotéz, které mohou pomoci jak vám, tak ostatním!

 

 

Sdílejte článek

Související články