Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Jak děláme obchod v době koronaviru?

Psal se začátek roku 2020, ekonomika se vyhřívala na výsluní své nekonečné slávy, bankovky pomalu lítaly vzduchem a člověk neměl problém utratit 30 korun za deset deka kvalitní šunky. V businessu tomu bylo obdobně. Klienti sami volali, že chtějí pomoct s marketingem, a my v obchodě si pomalu vybírali, komu má smysl tvořit nabídku, abychom efektivně využili kapacity našich týmů.

Začátek krize

Krásný začátek nové éry mého pracovního života trval jen do 16. března. To byl den, kdy se ve většině domácností v republice zatáhly žaluzie a v našich životech náhle panovalo nepříjemné přítmí. Nastal čas nařízeného home-office. Obvykle bych za tuto variantu byl rád, ale nebylo tomu tak. Dny se táhly jak stádo sobů pustou krajinou. Vynesení odpadkového koše bylo považováno za únik z každodenního stereotypu.

Zavřeni mezi čtyřmi stěnami jsme s kolegy žhavili telefony, vymýšleli strategie a snažili se nepřijít o klienty a udržet obchod v běhu. Někdy se to podařilo, někdy ne. Bylo to poměrně dlouhé období plné nejistoty a strachu, za kterým stál jeden velký otazník. Tento otazník ohraničoval každou otázku v našem životě. Koupit novou pračku, nebo počkat? Plánovat vůbec dovolenou? Budu mít stále stejnou práci? Co bude za půl roku? Odpovědi na tyto otázky se hledaly obtížně, jelikož vláda přicházela prakticky každý den s úpravou již zavedených opatření a nikdo neměl představu o tom, kdy se opět vrátíme k běžnému životu. Ne každé řešení, které jsme vymysleli, fungovalo. Ale důležité bylo, že v globále business běžel. Motor jsme sice netočili na plné otáčky, ale zato pěkně ševelil a zahříval se, aby byl připravený na prudké letní akcelerace. I přes všechny tyto nepříjemnosti, které nám všem covid způsobil a které se, jak rakovina vsákly do našich životů, jsme z této bitvy nakonec vzešli jako „vítězové“ a dokonce jsme si připsali několik plusových bodů.

Zejména v obchodě se nám povedlo projít hustým koronavirovým pralesem bez velkých šrámů. Každý obchodník ví, že business je o kontaktech, osobních setkáních a emocích. Tato trojkombinace je podhoubím pro úspěšný deal. Snažili jsme se pro ni najít alternativu.

Naše patero úspěšného obchodování v Tastu:

  • Najděte firmy, které ze situace těží. A volejte! Nic jiného vám totiž nezbývá.
  • Používejte Hangouts a podobné aplikace, které vám suplují osobní kontakt. Tyto aplikace využijete i později při kontaktu se zákazníky, ušetříte tím spoustu času a peněz.
  • Využijte volný čas ostatních lidí v týmu a pracujte na materiálech (případových studiích, vertikálách, rešerších trhu…), které vám pomůžou v obchodování a jejich využití bude dlouhodobé.
  • Používejte LinkedIn k navazování a obnovování kontaktů, hledání informací a příležitostí. Naučili jsme se to v karanténě a nyní je LinkedIn jeden z našich nejpoužívanějších nástrojů sloužících k obchodování.
  • Vypracujte pro klienty audity zdarma! Podívejte se na aktuální nastavení kampaní, komunikace, nechte SEO specialisty prověřit stav jejich webu, zkontrolujte správné měření analytiky. Dostanete se tím do většího detailu klienta a až přijde ten správný čas, audity využijete.

 

Na situaci nereagoval jen obchod, ale samozřejmě i celý Taste.

Vytvořili jsme nové oddělení

  • V rámci našeho Cross-Channel přístupu dlouhodobě přemýšlíme nad potřebami našich klientů, vedeme s nimi dialog nad jednotlivými službami a alokujeme zdroje dle aktuální potřeby.
  • Doposud tuto roli vykonávali strategisté pracují v jednotlivých odděleních, koronavirus nám však dal  prostor a čas pro organizační změny, jež jsme v dlouhodobém horizontu plánovali udělat.
  • Získali jsem tím lepší kontrolu nad procesy a jednotlivými obchodními případy, a vytvořili tak pevné základy společnosti pro budoucí růst.

Home office

  • Práci z domova jsme zvládali na jedničku, podpořili jsme tím důvěru společnosti, a proto se vedení rozhodlo zavést home office.

Tým

  • V kritickém období jsme udrželi firmu v chodu a zabránili propouštění.
  • Stejně tak vzrostla naše hodnota z pohledu vedení, protože víme, že se s námi počítá a že nás v dalším kritickém období nehodí přes palubu.

 

Otázkou však zůstává, jak se situace bude vyvíjet dál. Uběhlo téměř 6 měsíců od začátku karantény, počet nakažených roste, roušky se opět vracejí do běžného života a nastává čas nových opatření. Vláda si nemůže dovolit tak drastický vstup jako na jaře a postupuje opatrně. My jsme ale připraveni. Pokračujeme v našich aktivitách, navazujeme nové obchodní vztahy, pořádáme eventy. Kolesa businessu se nikdy nesmí zastavit.

Sdílejte článek

Související články