Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Linkbuilding: Tři pětiminutovky v Ahrefs

Nástroj Ahrefs netřeba nikomu, kdo se pohybuje v SEO, podrobně představovat. Je to perfektní nástroj primárně na analýzu odkazového profilu, ale také na analýzu konkurence, trackování klíčových slov, obsahovou inspiraci i technický audit webu.

Způsobů, jak a na co lze Ahrefs používat je mnoho. A určitě nemám ambice je všechny popisovat. Koneckonců na blogu ahrefs je celá řada návodů a názorných ukázek, kde lze dohledat informace o všech funkcích.

V tomto článku chci představit 3 funkce, které používám často a ráda, protože zaberou doslova pár minut a kliků a vygenerují spoustu podkladů (a mnohdy spoustu práce).

1) Rozbité odkazy tam i zpátky

Nechceme, aby na náš web vedly externí odkazy, které končí na chybové stránce, protože přicházíme o cenný link juice a přicházíme o návštěvníka z odkazujícího zdroje. Nechceme ani, aby z našeho webu vedly odkazy, které končí na stránce 404, protože nechceme návštěvníka naštvat a nechceme o něj přijít v případě, že si odkazujeme na náš další projekt (typicky z blogu na e-shop nebo z e-shopu 1 na e-shop 2).

Ahrefs nám oba tyto přehledy dá na 2 kliky. Stačí zadat požadovanou URL webu do Site Exploreru. Pro přehled příchozích rozbitých odkazů vybrat položku Broken v sekci Backlinks, odchozí rozbité odkazy pak lze najít v dolní části levého menu v sekci Outgoing links.

Následující přehled rozbitých odkazů lze v rozhraní Ahrefs filtrovat, řadit, zobrazovat detaily a samozřejmě exportovat.

Když víme odkud a kam vedou rozbité odkazy, můžeme začít opravovat. U příchozích odkazů přesměrováním cílových URL na funkční alternativy nebo přímo kontaktováním autora odkazujícího zdroje s prosbou o opravení odkazu napřímo. U odchozích odkazů změnou cílové URL na funkční nebo odstraněním odkazu v případě, že alternativa neexistuje.

2) Content explorer pro monitoring zmínek

Content Explorer je funkce Ahrefs, díky které můžeme hledat inspiraci na obsah. Také můžeme sledovat, kde se píše o konkurenci a zároveň hezky monitorovat brandové zmínky.

Pro přehled zmínek o brandu (webu/produktu/službě/osobnosti..) stačí přejít do Content Exploreru a zadat dotaz, který chceme monitorovat. V mém případě chceme zjistit zmínky o webu Digichef. Data můžeme dále zpřesnit použitím různých filtrů, např. si můžeme zobrazit jen domény s určitou návštěvností nebo autoritou, můžeme si zvolit období, jazyk apod. Protože cílem bude zmínky, které najdeme „přetavit“ ve zpětné odkazy, já jsem si navolila, aby dotaz „digichef.cz“ byl pouze v obsahu webů (tedy ne v URL ani v titulku), viz obrázek níže. Ve výpisu se nám mohou objevovat i naše weby nebo weby, které z nějakého důvodu nechceme řešit – praktická je možnost sdružení zmínek podle webu (záložka Website) viz obrázek.

Z výpisu např. zjišťuji, že to není tak dávno, kdy vyšel článek na webu Markething.cz, který zmiňuje digichef.cz v přesné shodě.

Po rozkliknutí pak zjišťuji, že autor v článku použil obrázek z digichef.cz a tento pak ozdrojoval právě použitím „digichef.cz“.

Odkaz zde není, takže se nabízí možnost autora kontaktovat a domluvit jeho přidání.

Ještě zmíním, že v Ahrefs si můžete zmínky i monitorovat „real-time“ a nechat si posílat upozornění na mail. Tato funkce je schovaná v hlavním menu pod záložkou „More“ – „Alerts“ – „Mentions“.

3) Inspirace od konkurence

Sledovat konkurenci je nezbytné v jakémkoliv oboru. Když už ne vyloženě s cílem se inspirovat, tak přinejmenším mít přehled o cizích aktivitách, úspěších (nebo neúspěších) se vyplácí. Podíváme se na to jak zjistit, s jakým obsahem (a tedy s jakými stránkami) se konkurenci daří. Získáme tak opět za pár kliků cenný přehled o konkurenčních aktivitách, inspiraci pro tvorbu nového obsahu nebo třeba tipy na obsah zacílený na sociální sítě. Ale popořadě.

Dejme tomu, že ani nevíme, kdo je naše konkurence ve vyhledávání, nechce se nám dělat složité analýzy a přece nás to zajímá. Stačí v Site Exploreru zadat naši doménu (v mém případě opět ukážu na digichef.cz) a v levém menu vybrat „Competing domains“.  Ty nám Ahrefs předloží na základě průniku organických klíčových slov.

Konkurenční domény

A teď ten slíbený druhý klik, který nás dostane k přehledu úspěšného obsahu. Stačí ve sloupci „Competing domains“ rozbalit menu schované pod malou šipečkou a vybrat položku „Domain´s top content“:

A voila. Dostaneme přehled „úspěšných“ URL na doméně H1.cz. Ty si můžeme řadit a filtrovat podle toho, co nás zrovna zajímá – relevance, návštěvnost, počet odkazujících domén, sdílení na sociálních sítích apod.

Bystřejším určitě neuniklo, že jsme opět ve starém známém Content Exploreru. To je taková specialita nástroje Ahrefs, že se k výsledkům ve stejných funkcích můžeme doklikat různými cestami s ohledem na účel nebo vstupní data. Jak je vidět z obrázku, stejný přehled bychom dostali i postupem Content Explorer“ – do vyhledávacího pole site:h1.cz“ – Sort by: Relevance“. 

 

 

Sdílejte článek

Související články