Před pár dny se na Twitteru John Mueller zmínil, že tzv. digitální PR je stejně, někdy i více důležité než technické SEO, a že může mít skvělé výsledky.
Proč mě to potěšilo?
Protože toto tzv. digitální PR je z velké části i mým denním chlebem. Můžeme se bavit o tom, jak moc se linkbuilding a online PR překrývají, a jaké všechny aktivity linkbuildera se mohou do digitálního PR řadit. Ale shodneme se na tom, že (a obzvlášť v českém prostředí) bez PR je linkbuilder ve své práci dost omezený. Nebo se minimálně připravuje o velkou část potenciálních příležitostí. Za mě je digitální PR součástí linkbuildingu, nemělo by se podceňovat a nemělo by se na něj zapomínat. A mám radost, že i velký John je pro.
Proč mě to nepřekvapilo?
Protože si myslím, že nezáleží na tom, jestli je obsah virální, redakční nebo sponzorovaný. Pokud je dobrý. A nevidím důvod, proč by kvalitní obsah, který má smysl a je předkládán vhodnému publiku, měl být méněcenný nebo dokonce bezcenný. Navíc pokud je kampaň vymyšlena komplexně a zapojuje více kanálů (např. kombinace PR článků, tiskových zpráv, RTB kampaně nebo proma na sociálních sítích), mohou být výsledky perfektní. Ověřeno na klientech.
Proč někteří reagují negativně?
Protože z nějakého důvodu hází všechno, co je v linkbuildingu placené nebo nevzniká přirozeně, do jednoho pytle. Protože kritici jsou často zarytí techničtí SEO geekové, pro které je PR sprosté slovo. Protože někomu může připadat, že za PR výstupem není práce (jen peníze), a nemá tak právo bojovat v SERPu s organickým obsahem. Ale ve skutečnosti, co stojí za úspěchem PR obsahu, který boduje ve vyhledavačích? Přece dobrá příprava, analýza klíčových slov, kvalitní copy, práce s obsahovými prvky a obrázky…a trocha toho citu pro PR.
A proč je to vlastně jedno?
Protože se tím nic, možná kromě lepšího pocitu z práce pro pár jedinců, nezmění. PR je a bude zásadní, stejně tak jako technické SEO, stejně tak jako vlastní obsah a UX webu. Nemyslím si, že kdyby John Mueller vydal prohlášení, že PR není pro Google důležité, všichni se mu ze dne na den přestanou věnovat. Protože digitální PR oslovuje lidi. Pokud je osloví dobře, pozná to i Google. A Google se odmění.
Obvyklý malý tip na závěr: pokud nepracujete s online PR cíleně, nechte vaše PR specialisty (inhouse člověka, agenturu, externistu) úzce spolupracovat se SEO týmem (externistou/inhouse člověkem), pokud není jeho součástí. Nebo je pošlete na školení linkbuildingu. Nic nebolí linkbuildera víc než množství kvalitních PR výstupů, které nejsou SEO friendly a správně prolinkované s webem.