Optimalizace pro vyhledávače je běh na dlouhou trať. Vysněným cílem je především pokrytí čelních pozic na aparát relevantních klíčových slov. Cest a činností, jak na to, je mnoho. Na následujících řádcích můžete nalézt snadnou inspiraci. Nebo si odškrtnout aktivity, které již máte podchycené a děláte je.
Seznam 33 Quick Wins aktivit
V tomto článku přináším mých 33 rychlých nejen SEO tipů, které v poměru cena/výkon mohou váš web vystřelit tím správným směrem🏹.
1. Odstranění duplicitních stránek
Při analýze Quick Wins aktivit se na duplicity dívám vždy v první řadě. Více stránek se stejným obsahem má mnoho negativních vlivů. Nenechte Google/Seznam ani uživatele tápat mezi několika URL se stejným obsahem.
2. Vyřešení duplicitních titulků a popisů
Častou chybou také je, že stránky jsou na první pohled originální, ovšem jejich titulky a meta popisy jsou rozkopírovány z hlavní stránky na mnoho podstránek.
1 originální titulek a meta popis = 1 stránka ✔️
3. Tvorba krátkých a výstižných URL
URL stránek by měly být intuitivní a relativně krátké. Webmaster i SEO specialista by si měli zapamatovat URL hlavních stránek webu. Mnoho CRM systémů stále tvoří neuvěřitelně dlouhé URL s čísly i různými parametry. Zde platí, že v jednoduchosti je krása a síla.
4. Odstranění řetězců přesměrování
⛓️Řetězce přesměrování neboli redirect chains mohou vznikat na webu systémově díky CMS nebo je můžete tvořit nevědomě. Za pomoci např. Ahrefs Site auditu nebo Screaming Frogu lze jednoduše všechny řetězce přesměrování odhalit a odstranit zbytečný mezičlánek řetězce.
URL A –> URL B –> URL C ❌
URL A –> URL C ✔️
Podívejte se detailněji na článek o přesměrování stránek.
5. Odstranění 404
Každý z nás se někdy dostal na stránku 404 Not Found, kdy cílová stránka nebyla nalezená. Úkolem číslo 1 je, abyste zjistili seznam 404, na které vám proudí návštěvníci z vyhledávačů a jiných kanálů. Tyto stránky můžete přesměrovat na relevantní vstupní stránky či vyřešit příčinu vzniku 404.
6. Zamezení vzniku 404
Po vyřešení vzniklých stránek 404 nastává další fáze. Zkuste předcházet vzniku 404. Zde je hned několik snadných kroků, kterými si můžete usnadnit život. Častou chybou například je, že CRM systém přepisuje URL na základě nadpisu nebo titulku. To znamená, že pokud jde redaktor měnit drobnost v titulku, tak rovnou s tím změní i URL a vzniká tak 404. Přichází ztráta autority i možné dobré pozice ve vyhledávači.
7. Optimalizování stránky 404
Předchozí dva kroky máte pokryté, ale na 404 se vám stejně jednou za čas někdo dostane. Nabídněte na stránce 404 něco víc než jen strohý text 404 Stránka nebyla nalezena. Na stránku 404 můžete umístit odkazy na nejhledanější stránky na vašem webu i samotnou funkcionalitu hledání. Chybová stránka je také skvělým místem, kde ukázat, jak moc jste kreativní a vtipní🤡.
8. Kontrola Sitemap.xml
Sitemap.xml neboli mapa stránek slouží především pro lepší orientaci vyhledavačů na webu. Mapa stránek by měla být dynamicky tvořená, aktualizovaná a uložená v kořenovém adresáři webu. Sitemapa by měla být strukturovaná a neměla by obsahovat přesměrované stránky 301, kanonizované stránky či chybové stránky 404.
Podívejte se na kompletní návod pro soubor Sitemap.xml.
9. Kontrola Robots.txt
V robots.txt můžete zakázat procházení určité části URL. Pokud s tímto pracujete, tak je dobré vždy pečlivě zkontrolovat, jestli si náhodou neblokujete nějaký důležitý obsah. V robots.txt také můžete odkázat na sitemap.xml.
User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Disallow: /*?tags=*&difficulty=*
Disallow: /*?tags=*
Disallow: /*?difficulty=*
Disallow: /*?search=*
Sitemap: https://digichef.cz/sitemap_index.xml
➡️Více o zákazu v robots.txt⬅️
10. Revize anchor textu
🚫Zde. 🚫Tady a další nic neříkající anchor texty neboli texty odkazu. U anchor textů platí jednoduchá poučka. Uživatel by vždy měl poznat z textu odkazu, co zhruba po rozkliknutí nalezne za stránku a obsah. Intuitivní a správně psané anchor texty jsou skvělé nejen pro uživatele, ale také vyhledavače je využívají pro lepší pochopení vašeho webu.
Jak na ✔️firemní profily na Instagramu a ✔️ jak napsat dobrý kreativní brief?
11. Prioritizace za pomoci interního odkazování
Nejen v GSC (Google Search Console) je možnost podívat se na stav interního odkazování a na četnost odkazů na jednotlivé stránky. Výše počtu odkazů by měla odpovídat prioritě stránky v rámci struktury i businessových cílů webu. Lze tak jednoduše identifikovat stránky, které jsou pro vás důležité, ale nejsou dostatečně podpořené interním prolinkováním.
12. Nasazení strukturovaných dat
Pomozte vyhledávačům lépe pochopit vaše stránky tím, že nasadíte strukturovaná data. Označit můžete články, produkty, události, videa, nabídku práce, recenze, recepty, hudbu a další. Jako bonus se strukturovaná data můžou propsat do výsledků ve vyhledávání, čímž získáte výhodu a může vám to pomoci ve zvýšení proklikovosti.
13. Optimalizace titulků
Podívejte se na nejdůležitější a nejnavštěvovanější stránky vašeho webu například v GSC (Google Search Console). Je pro vás titulek stránky ten nejatraktivnější z nabídky? Není? Tak optimalizujte, zkoušejte a testujte.
14. Optimalizace meta popisů
To samé jako v předchozím kroku můžete udělat také s meta popisy v menší prioritě. Pro oživení a upoutání pozornosti můžete použít také emoji. Zajímá Vás více bod 13. a 14.? Podívejte se na případovou studii o optimalizaci meta dat za účelem zvýšení CTR.
15. Optimalizace strukturovaných dat
Ke konkrétním vstupním stránkám můžete doplnit strukturovaná data v maximálním rozsahu, která Vám dávají smysl. Na příkladu Finexu můžeme vidět, jak doplnění otázek, hvězd hodnocení a autora dokáže výrazně rozšířit a zatraktivnit zobrazení v SERPu. Toto dělejte v rámci Quick Wins především pro vaše klíčové stránky.
16. Nastavení Google My Business
U zápisu na Google My Business se snažte vyplnit maximum údajů. Soustřeďte se na propojení s vaším webem a uveďte stejné jméno, telefonní číslo i adresu na webu i v profilu Google My Business. Snažte se držet také totožný formát na obou platformách a údaje zaneste také na kontaktní stránku na webu do strukturovaných dat. S menší prioritou můžete také optimalizovat další firemní záznamy v čele s Firmy.cz.
17. Zmenšení obrázků
Dostanete krásné fotky od fotografa a ty nahrajete v nezměněné podobě na web. Právě jste si trochu zavařili👨🏻🍳. Na web rozhodně nepatří obrázky s velikostí několik MB. Tyto fotky zatěžují server a uživatel to následně může poznat nepřiměřeně dlouhým nahráváním. Pohlídejte si velikost nahrávaných obrázků, které by se měly pohybovat u hranice velikosti do 200 kb.
18. Optimalizace webu pro mobilní telefony
Už je to dávno oficiální. Koukáme na webové stránky více z chytrých telefonů než z počítačů. Ověřte si použitelnost na rozlišeních, které jsou na vašem webu nejvíce používány. Také si webové stránky otestujte v testu použitelnosti v mobilech. Responzivita webu je dnes již samozřejmostí, avšak také je důležitý samotný vzhled a rozložení prvků.
19. Kontrola HTTPS
🔒HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) je vylepšení (zabezpečení) komunikace webového prohlížeče a serveru. K čemu slouží? Z hlediska SEO je to pro Google hodnotící faktor, který webu přidá nějaké plusové bodíky. Zařízení certifikátu je jedna věc, ale správný přechod a přesměrování věc druhá. Stále se najdou weby, kterým roky po přechodu na 🔒HTTPS nesvítí onen zámeček na liště a mají takzvaný smíšený obsah (mixed content). Zjednodušeně by neměl být po přechodu žádný obsah (URL, obrázky atd.) přístupný také na HTTP.
20. Kontrola stránkování
Špatně řešené stránkování může natropit mnoho problémů. Stránkování je nedílnou součástí většiny eshopů i velkých obsahových webů. Obsah je třeba rozdělit na více částí. Jak na to? Správná i špatná řešení velmi dobře popisuje článek z dílny Marketing Mineru o stránkování na webu.
21. Prověření sirotčích stránek
Orphan pages neboli sirotčí stránky by ideálně váš web neměl vůbec obsahovat. Jedná se o stránky, na které nevede žádný follow odkaz a jsou tak odříznuty od celé struktury webu. Ano, to není z hlediska procházení webu dobré. Sirotčí stránky často vznikají například kvůli špatnému nastavení stránkování, kdy označíme druhou a další stránky tagem nofollow.
22. Hlídání brandu
Linkbuilding nepatří k typickým Quick Wins aktivitám, ovšem některé aktivity můžete udělat i s nižšími nároky. Sledujte např. pomocí Google Alert, Marketing Mineru či Ahrefsu svůj brand a snažte se oslovit weby, které vás zmiňují a požádejte je o odkaz.
➡️Praktické a ověřené linkbuildingové tipy ⬅️
23. Oslovení partnerů
Dodavatelé, odběratelé, partneři. Ty všechny můžete oslovit s žádostí o odkaz či výměnu. K tomu může sloužit partnerská sekce i přirozenější odkazování například z magazínu či blogu.
24. Hlídání toxických externích odkazů
Proč je hlídat? Přeci externí zpětné odkazy jsou plusové body a stejně je nijak neovlivníme, ne? Není tomu úplně tak. Pokud pravidelně hlídáte své odkazové portfolio v nástroji GSC nebo Ahrefs, tak si nejspíše všimnete, že na vás odkazují i nějaké podezřelé weby. Jedna podezřelá doména vám jistě neuškodí, ovšem v případě, že je takových podezřelých domén celá řada, je dobré tyto domény vyloučit (Disavow tool v Google Search Console).
25. Vyřešení kanibalizujících stránek
Častým problémem mnoha webů je také kanibalizace. Jednoduše web více podobnými stránkami míří na jedno klíčové slovo. Na odhalení pro začátek můžete použít GSC (Google Search Console). Jedním z řešení je např. vybrat nejsilnější stránku a agregovat tam nejlepší obsah daných stránek. Z ostatních stránek následně odkázat na vybranou vstupní stránku pro dané klíčové slovo.
26. Rozšíření obsahu
Rozšíření a revize obsahu na stránkách, které se již ve vyhledávačích umisťují, je jednodušší a rychlejší cestou k vyšší návštěvnosti než tvorba nových vstupních stránek. V první řadě je dobré upravit, rozšířit a vyladit stránky umístěné na pozicích 4-20. Při rozvržení svého úsilí je dobré brát v potaz také relevanci klíčového slova k danému businessu a současný stav optimalizace.
27. Přidání FAQ
Jak dlouho trvá vytvořit k vstupní stránce pět otázek a pět odpovědí? Mně přibližně půl hodinky. Umístění otázek na konec vstupní stránky rozšíří obsah a může pomoci uživateli v zodpovězení otázek. Tipy na otázky můžete čerpat z vyhledávačů nebo třeba interního vyhledávání na vašich stránkách.
28. Kontrola interního vyhledávání na webu
Když už jsme u interního vyhledávání, tak to je velmi cennou sondou do mysli uživatelů a návštěvníků webu. Často hledané pojmy je dobré zapracovat lépe a viditelněji do struktury, pokud vám to tedy dává smysl. Určitě si také ověřte, že se vám výsledky (stránky) interního vyhledávání neindexují. U některých velkých webů tvoří stránky, které vytvořilo interní vyhledávání 35 % veškerého indexovaného obsahu. Organická návštěvnost je však jedna velká 0️⃣.
29. Přidání nadpisů
Stále platí, že by každá stránka měla mít pouze jeden h1 nadpis na každé stránce. Dále byste v textu měli používat nadpisy h2 a h3, které budou ideálně jednotně definované na celém webu. Google se sice již orientuje podle faktické velikosti textu, ale proč si v tomto neudělat pořádek hned na začátku. Definovat na webu h1, h2, h3, h4 s rozdílnou velikostí fontu a pak s těmito nadpisy také dobře pracovat v rámci jednotlivých stránek.
30. Kontrola velikosti písma
Velikost písma by mohla patřit výhradně do kategorie UX, avšak není tomu úplně tak. Google vnímá velikost textu a pokud je text příliš malý, tak text hodnotí jako podezřelý. Není nic jednoduššího než pomoci uživatelům i Googlu a text zvětšit. Obecně se doporučuje velikost mezi 16-18 px pro počítače a 14-16 px pro mobily.
31. Úprava menu dle priorit
Menu by mělo odrážet strukturu webu, ale také by mělo reflektovat vaše priority. Obecně platí, že čím více v menu je kategorie vlevo, tak tím má pro majitele vyšší prioritu a význam. Při prioritizaci menu u e-shopu by měla být reflektována marže, obraty i skladovost produktů z dané kategorie. Pozor! Při úpravě menu bych důrazně doporučoval také používat selský rozum🧠.
32. Úprava patičky
V patičce nemusíte mít pouze stránku kontaktu, o nás a odkazy na sociální sítě. Můžete zde věnovat jeden sloupec vašim hlavním prodejním stránkám, na které pomocí této formy interního prolinkování upozorníte.
33. Kontrola propojení sociálních sítí
V případě, že jsou pro vás sociální sítě důležité, tak je dobré odkazy na ně umístit do patičky i do pravého horního rohu stránek. Právě na těchto místech hledají uživatelé odkazy na sociální sítě nejčastěji. Neuvádějte sociální sítě, které neudržujete nebo již neexistují (Google+).
🤞🤞🤞
A to je vše. Mých 33 částečně subjektivních nejen SEO Quick Wins. Určitě se sem dalo zařadit více tipů týkajících se zrychlení webu, ale ty z mé zkušenosti nejsou díky době implementace tolik Quick Wins.
Opomenul jsem něco, co byste rozhodně zařadili do 🔥Quick Wins? Napište mi to na mail patrik.pilous@medio.cz. Budu rád za váš názor a možná ho do tohoto článku zpětně zařadím i s vaším ctěným jménem😉.