Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Proč a kdy využívat strukturovaná data FAQ?

Když jsem před třemi měsíci sepisoval 33 SEO Quick wins, tak jsem potenciál FAQ scheme pouze naťuknul. V tomto článku se pokusím rozvést všechny výhody, proč si chytře vytvořené otázky a odpovědi budete chtít dát na váš web i vy! Implementace i vytvoření je totiž opravdu jednoduché.

„Hlava zná jen otázky – srdce zná jen odpovědi.“

Když tento citát vyslovil v druhé polovině 20. století Osho, tak ještě nevěděl, co se za pár desítek let podaří Googlu. Dost filozofování a jdeme k věci ⬇️

Co je FAQ scheme a jak vypadá?

S FAQ scheme se nejspíše setkala většina uživatelů internetu. Jedná se o obalení otázek a odpovědí strojově čitelným kódem, který může uživateli odpovědět, aniž by navštívil danou stránku. Proč bychom to ale měli chtít? Cílem je přeci získat návštěvu, ne? FAQ však pomáhají zvýšit přítomnost vašeho webu v SERPu a vizuálně značně zvýhodňují daný výsledek před ostatními.

Jednotlivé případové studie ze zahraničí hovoří o více než zdvojnásobení CTR. Takto skvělého zvýšení CTR se mi při nasazení FAQ dosáhnout nepodařilo, ale jistý nárůst CTR jsem zaznamenal.

finex FAQ scheme

Jak vypadají FAQ scheme, které Google propíše do SERPu na příkladu webu finex.cz

U poctivého přidání FAQ ale vidím ještě dva benefity, o kterých se často v článcích zabývajících se tímto tématem vůbec nedozvíte.

  1. Přidáním správných otázek zvýšíte informační hodnotu stránky pro uživatele, čímž se vracíme k samé podstatě Googlu – poskytnout uživateli co možná nejlepší a nejkomplexnější odpověď na jeho dotaz.
  2. Také přidáním otázek zvýšíte počet a pokrytí relevantních klíčových slov na stránce. Jak ukázala případová studie Ahrefs, tak můžeme vidět jednoznačnou korelaci mezi výší počtu slov a pozicí ve vyhledávačích.

 

 

Proč implementovat FAQ scheme?

Implementací a správným označením FAQ scheme můžete zlepšit viditelnost svého webu a také zvýšit jeho autoritu. Pokud se FAQ propíší do výsledků vyhledávání, tak zabírá váš výsledek větší prostor ve výsledcích vyhledávání a tak to zvýhodňuje váš výsledek oproti konkurenčním, které ho mít nebudou.

Na českém Googlu můžeme vidět, že ve většině oborů FAQ scheme není využíváno ani u velmi hledaných výsledků. Často tomu tak je i kvůli charakteru jednotlivých výsledků vyhledávání. Například u kategorií e-shopů bychom FAQ jen těžko hledali. Na druhé straně FAQ jsou velmi často propojovány s recenzemi produktů.

půjčky FAQ, časté otázky

Při zadání extrémně konkurenčního klíčového slova „půjčky“ můžeme vidět, že na první stránce máme povětšinou 2 výsledky s propsanými FAQ. Jejich přidání značně zvýhodňuje tyto stránky před konkurencí a zlepšuje visibilitu i CTR.

Na prvním místě by měl být vždy uživatel, takže v úvodu je dobré se zamyslet, jestli FAQ mají pro danou stránku smysl a hodí se. Lze umístit do

  • recenzí,
  • produktových stránek,
  • k službám,
  • článkům,
  • a dalším.

🔦 Zajímavost: Podle Neila Patela využívá FAQ scheme méně než 1 % webů.

Jak a jaké otázky implementovat?

Důležité také je, aby otázky měly jasný formát, jak sám Google v instrukcích popisuje. Měla by zde být jasně položená otázka a na ní by měla být od autora vytvořená odpověď. Pokud může odpovědi vkládat uživatel, tak by se mělo označovat jinou formou strukturovaných dat – QAPage. Jak asi tušíte, tak FAQ scheme není vhodný na user generate content (obsah vytvářený uživatelem webu). Různá fóra či uživatelské otázky u produktů by takto tedy neměly být označeny.

FAQ nejsou vhodné pro prvoplánové reklamní aktivity, kdy si do otázek dáte texty zjevně reklamního charakteru. FAQ scheme mají především informovat a odpovídat na to, na co se uživatel v souvislosti s danou stránkou bude nejspíše ptát.

Vyhledávače obecně nemají rády skrytý obsah, takže nápad dát FAQ scheme na stránku a ony označené otázky na samotné stránce nezobrazovat, je jednoznačně špatně. Kam ve struktuře FAQ umístit? Ve většině případů bude nejvhodnější pozice na samotném konci stránky, kde to i z uživatelského pohledu dává největší smysl.

Z několika možností implementace sám Google doporučuje formát JSON-LD, který je také na implementaci a orientaci tou jednodušší variantou, jak je možné vidět v předchozí kapitole.

🔦  Tip: FAQ můžete jednoduše implementovat také do článků v nejpopulárnějším redakčním systému WordPress. Pokud chcete udělat opravdu komplexní a úspěšný článek, tak můžete začít přidávat FAQ a následně se dívat, jestli je Google akceptuje a propisuje do výsledků vyhledávání.

Kde brát otázky?

Závěrem ještě několik doporučení, kde brát nápady a podněty na otázky.

  1. V případě, že máte na daném webu podporu nebo zákaznickou linku, tak tento kanál bude asi nejlepším zdrojem opravdu důležitých otázek reálných uživatelů.
  2. Určitě také využijte Google Analytics Chování>Vyhledávání na webu>Přehled, kde zjistíte, za jakým účelem používají interní vyhledávání uživatelé, kteří již jsou na vašem webu. Tyto dotazy lze také využít k prioritizaci určitých sekcí, které pro vás na webu mohou být důležité, ale máte je zbytečně hluboko či neintuitivně zanořené.
  3. Třetím podnětem může být samotný Google, Seznam nebo např. Ahrefs, kde jednoduše můžete posbírat hledané dotazy k danému tématu, které lidé obecně hledají ve vyhledávačích. Průzkumem slovního aparátu točícího se okolo daného tématu může získat nejen zajímavé FAQ, ale také další možné podněty k obsahovému vylepšení stránky.

🔦 Tip závěrem: Častým počinem při tvorbě FAQ je vytvoření komplexního a dlouhého setu otázek, které se následně nasadí na 20 nebo dokonce i více stránek. Tato varianta je nejméně pracná a získáte tím mnoho obsahu. To zní dobře. Obsah je ale duplicitní a zkresluje zaměření jednotlivých stránek, které se mohou kanibalizovat díky tomu, že FAQ jsou absolutně totožné. V některých případech FAQ tvořily dokonce přes 80 % obsahu stránek. Lepší variantou je vytvoření individualizovaných setů otázek pro každou stránku s FAQ, které budou vycházet z 3 bodů výše. 

Sdílejte článek

Související články