Co by měl znát SEO specialista, který se uchází o práci seniorního konzultanta? Na co se může připravit junior, který se SEO učil jako samouk doma? A jakou úroveň znalostí by měl od uchazečů vyžadovat zaměstnavatel? V Taste jsme se nad těmito otázkami zamysleli a výsledkem je spolupráce s oblíbeným pracovním portálem StartupJobs.
„StartupJobs je česká online platforma, která se specializuje na to, aby pomohla startupům nalézt ty správné lidi. Již 20 tisíc lidí zde našlo svou práci snů ve více než 2 000 firmách. Není to ale jen pracovní portál, je také vstupní branou do tohoto inovativního a neustále se vyvíjejícího prostředí.“
A tak vznikly SEO znalostí testy.
Připravili jsme testy pro 3 úrovně znalostí – junior, advanced a senior. V testech se objevují otázky ze všech tří pilířů SEO, tedy z technického SEO, obsahu i offpage a linkbuildingu. Funguje to tak, že pro absolvování vyšší úrovně, musíte z části úspěšně projít předcházející nižší. Pro testy obecně platí:
- Otázkami se prochází po jedné a není možné se vracet.
- Po otevření testu máte na dokončení 20 minut. Poté bude automaticky vyhodnocen. Stejný test lze opakovat znova až za 2 měsíce.
- Pro dokončení a vyhodnocení testu musíte být zaregistrováni na startupjobs.cz. Výsledek testu se uvede na vašem profilu, kde jej uvidí startupy a potenciální zaměstnavatelé. Pokud ale s výsledkem nebudete spokojeni, jednoduše jej skryjete.
Ukázky otázek ze SEO testů
Junior:
Advanced:
Senior:
Jak a proč SEO znalostní testy vznikly?
Testy jsme dávali dohromady v SEO týmu na základě našich zkušeností a podle nejlepšího vědomí a svědomí. Snažili jsme se o co nejvyšší míru objektivity, i tak se ale může stát, že někomu budou testy připadat příliš jednoduché nebo naopak složité.
Proč by měli uchazeči vůbec chtít absolvovat testy? Testování znalostí a profesních dovedností v různých oborech je běžnou praxí (třeba i u pracovního pohovoru), a to z dobrého důvodu. Testy mohou poskytnout objektivní měřítko schopností a znalostí uchazeče, což může být užitečné jak pro zprostředkovatele práce a zaměstnavatele, tak samozřejmě pro samotné uchazeče. Pokud uchazeč uspěje v testech, zvyšuje to jeho šance na získání práce a případně i na vyšší platové ohodnocení.
Na StartupJobs.cz se můžete otestovat v řadě dalších disciplín
V oblasti SEO je testování velmi nápomocné, protože se jedná o obor, který se neustále mění a rozvíjí, přičemž to, co platilo před pár lety, zdaleka nemusí platit dnes. Změny algoritmů vyhledávačů a nové trendy v digitálním marketingu znamenají, že je nezbytné se neustále učit a rozvíjet své znalosti. Absolvování testů je pro SEO specialisty vynikající příležitostí, jak ověřit své schopnosti a zjistit, kde mají mezery ve znalostech.
Jsem v SEO junior, nebo senior?
Často se nám při náboru do agentury děje to, že uchazeč sám sebe prezentuje jako seniorního specialistu a realita pak ukáže, že znalosti a dovednosti jsou na úrovni juniora. To je dáno tím, že trh není žádným způsobem standardizován, a proto se úrovně specialistů a konzultantů dramaticky liší. Pak nastává například situace, že konzultant, jenž má za sebou 5 let praxe, je na tom odborně hůř než ten, který SEO aktivně řeší rok. Velmi záleží na tom, jakým způsobem se člověk vzdělává a z jakých zdrojů čerpá know-how. A pak samozřejmě na tzv. selském rozumu, který je v SEO neocenitelný.
Uspějete-li nadprůměrně ve všech úrovních SEO testů, gratulujeme. Minimálně po znalostní stránce se zařazujete mezi seniorní SEO konzultanty.
I dnes je bohužel na trhu dost společností nebo freelancerů, kteří nabízí SEO služby, ale jejich kvalita je na velmi nízké úrovni. Pokud se juniorní konzultant učí v takovém prostředí, je jasné, že ani po letech nebude schopen seniornějším kolegům konkurovat.
Kde a jak se tedy vzdělávat v SEO?
- Sledujte ověřené zahraniční a české zdroje.
- Monitorujte oficiální informace od vyhledávačů.
- Vybírejte si školení od ověřených odborníků v oboru.
- Sledujte trendy a aktuální vývoj SEO ve světě.
- Můžete absolvovat stáž nebo nastoupit jako junior do kvalitní agentury, kde se intenzivním onboardingem a prací mezi zkušenějšími kolegy naučíte základy velmi rychle. Zajímá-li vás více, přečtěte si článek o tom, co vlastně dělá SEO specialista v agentuře.
- Připojte se do oborové skupiny na sociálních sítích a studujte problematiky, které se zde řeší na konkrétních příkladech.
Hledáš nové uplatnění? V Taste týmu hledáme SEO parťáky juniory i seniory.
Vybrané ověřené zdroje know-how, novinek a školení:
- Search Engine Land
- Search Engine Journal
- SEO blog by Aleyda
- FB skupina SEOloger: Veřejná diskuse o SEO CZ / SK
- Školení Technické SEO od Pavla Unga a Jardy Hlavinky
- Školení Taste Academy
- Blog a školení linkbuildingu Linki.cz
- Ahrefs blog
- Marketing Miner blog
- MOZ blog
- Taste publikace: např. Ebook Technické SEO, Checklist hlavních SEO faktorů, Vzorová analýza klíčových slov, SEO audit nebo ukázková Linkbuildingová strategie.