Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Praktická šablona pro úspěšný linkbuilding (ke stažení zdarma)

V linkbuildingu je polovinou úspěchu dobrá organizace práce a přehledný pracovní prostor. Není nic horšího než neorganizovaný linkbuilder 🙂 Ale i v případě, že takový jste, nebo někoho takového máte v týmu, dá se s tím pracovat. Třeba tím, že začnete používat naší praktickou šablonou pro evidenci a plánování linkbuildingových aktivit.

Efektivní linkbuilding

V Tastu se věnujeme linkbuildingu už řadu let. Za tu dobu jsme si vyladili poměrně sofistikované postupy, které nám usnadňují každodenní práci. Nyní toto know-how přinášíme i vám ve formě šablony, která vám pomůže vyřešit:

  • decentralizované, rozházené evidence, informace a data k projektu
  • příliš těžkopádné a nepřehledné dokumenty strategie
  • nesourodost v evidencích a pracovních prostorech jednotlivých lidí zapojených do linkbuildingu
  • zbytečně duplikované reportování výsledků
  • nepřehledné čerpání budgetu

Vyzkoušejte naši šablonu v praxi

Naši praktickou šablonu pro linkbuilding jsme vytvořili Google Sheets. Tato forma se nám zdála jako nejpraktičtější, protože si do ní budete moct rovnou zapisovat a vkládat důležité informace o vašem projektu.

Šablona obsahuje následující listy:

Úvod Rychlý přehled o projektu. Vypíšete si zde základní informace o webu, rozpočet, podmínky spolupráce, důležité informace k omezením a podmínkám. Můžete si ho také doplnit zajímavými přehledovými grafy — my jsme zvolili nejodkazovanější stránky, poměr dofollow a nofollow odkazů a wordcloud nejčastějších anchor textů.
Metody Výběr linkbuildingových metod pro klienta s popisem a případně určeným plánem a rozpočtem na danou metodu. U každého projektu se bude tento výčet lišit v závislosti na aktuálním stavu a potřebám.
Témata Tematické okruhy a cílové skupiny, které jsou oboru klienta blízké. Pomůže vám to vymyslet řadu kreativních metod, ale také vytipovat druhy externích webů i konkrétní domény, kam se chceme dostat.
Odkazový profil Přehled externích odkazů s detaily, jako jsou anchor text, odkazovaná stránka, dofollow vs. nofollow, typ odkazu apod. Budete tak mít přehled o aktuálním odkazovém profilu nebo případné dosavadní práci na linkbuildingu.
Odkazované stránky Kontingenční tabulka, která zobrazuje pouze odkazované stránky webu a počet odkazů, které na ně vedou.
Konkurence Vybraná konkurence z vyhledávání, která je pro váš web nejrelevantnější. Je potřeba vybrat konkurenty tak, aby skutečně byli vašemu webu co nejblíže nejen oborem či tématem, ale také velikostí.
Link Intersect Domény, které odkazují na vybrané konkurenty, ale na váš web nikoliv. Může sloužit jako podklad pro konkrétní plán linkbuildingu.
Evidence ALL Evidence získaných odkazů. Stěžejní tabulka, díky které si evidujete hotové věci a následně z ní vytváříte reporting. V případě omezeného rozpočtu je zde nastaven vzorec, který hlídá jeho čerpání.
Kredit Slouží pro doplňování kreditu, který máte v rámci rozpočtu určený. V hlavní evidenční tabulce se čerpaný kredit odečítá a máte tak stále přehled o tom, kolik peněz vám ještě k čerpání zbývá.
Příležitosti Tento list slouží jako prostor pro výpis příležitostí, které můžete v budoucnu využít. Můžete sem ukládat domény, na které přijdete nejrůznějšími metodami průzkumu nebo rešerší. Tabulku si můžete variabilně upravit tak, aby obsahovala všechny důležité metriky a podmíněné formáty.
Domény Slouží pro podrobné vyhodnocování domén, u kterých uvažujete o využití v linkbuildingu. Obsahuje základní metriky, které je dobré při vyhodnocování brát v potaz — organická klíčová slova, odhadovaná návštěvnost a pro orientaci také Domain Rating. Můžete si ji doplnit i o další metriky podle potřeby (poměr mezi odkazujícími a odkazovanými doménami, poměr mezi odhadovanou organickou návštěvností a počtem klíčových slov, počet stránek indexovaných ve výsledcích vyhledávání apod.). Každý může mít nároky na domény trošku jiné, proto zde máte prostor pro vlastní přizpůsobení.
Články V tomto listu plánujete a zadáváte tvorbu a publikaci článků na externích webech. Může se jednat o guestposty, domluvené výměny obsahu, rozhovory nebo i placené (PR/sponzorované) články. V rámci tabulky můžete rovnou zadávat tvorbu textů copywriterovi — je zde prostor pro specifikaci tématu, klíčových slov i odkazů v článcích.
Placené odkazy Zde můžete plánovat odkazy vložené do už existujícího textu. Zpravidla se jedná o placené odkazy. Důležité je vybrat vysoce relevantní obsah a doménu a pohlídat si technickou bezchybnost a kvalitu webu. Každý odkaz by měl být také přirozený a ideálně by měl článek informačně obohatit (rozšíření, aktualizace nebo doplnění textu).
Monitoring zmínek Slouží k evidenci metody monitoringu. Do sloupce URL si exportujete stránky, které zmiňují váš brand nebo jiné monitorované klíčové slovo ze SERPu. Prověříte, zda odkazuje na váš web a vyhodnotíte danou příležitost. Dále s listem pracujete stejně jako s dalšími příležitostmi k oslovení.
Výměny odkazů Prostor pro přehlednou oboustrannou evidenci výměn odkazů. Dělejte jen výměny, které dávají maximální smysl a jsou přirozené pro všechny zapojené strany.
Broken links Odkazy, které končí na chybové stránce 404. Slouží pro evidenci rozbitých odkazů, které je potřeba dále vyřešit a případně přesměrovat cílovou stránku nebo nechat odkaz opravit na externím webu.

Naši praktickou šablonu pro linkbuilding najdete v sekci Publikace na stránkách Tastu. A není tady samozřejmě sama! Společnost jí dělají i další praktické kousky z dílny SEO týmu (a dalších oddělení). Stáhnout a používat tak můžete třeba:

Sdílejte článek

Související články