Digitální éra se zásadně posunula a online soukromí stalo klíčovým bodem diskusí, nových trendů i nových legislativních pravidel. Google se na základě tohoto vývoje rozhodl ukončit podporu cookies třetích stran, a to jak ve svém prohlížeči Chrome, tak také v prohlížečích založených na technologii Chromium.
Tento krok znamená radikální změnu v tom, jak jsou osobní data uživatelů sbírána, uchovávána a využívána napříč internetem. Podíl Chrome v internetových prohlížečích tvoří 64 %. Jádro založené na technologii Chromium používají také prohlížeče Firefox, Opera, Safari, Edge, přičemž tyto prohlížeče mají dohromady podíl cca 32 %.
To znamená jediné – tato změna zasáhne naprostou většinu uživatelů!
Co jsou cookies třetích stran?
Cookies třetích stran, tedy third-party cookies, jsou malé datové soubory. Jsou uloženy v prohlížeči uživatele webu třetími stranami, které nejsou provozovatelem navštíveného webu. Tyto soubory umožňují sledovat aktivitu uživatelů přes různé weby a případně na ně cílit reklamu a využívat je k analytice.
Do kódu svého webu můžete například umístit Facebook pixel. Tento skript si následně do vašeho webu uloží identifikátor (fbclid) uživatele a ten používá k identifikaci nejen přes váš web, ale přes všechny weby, kde je umístěn jakýkoliv jiný Facebook pixel.
Proč to Google dělá?
Google uvádí, že hlavním důvodem pro ukončení podpory cookies třetích stran je zvýšení ochrany soukromí uživatelů na internetu. Chce tím posílit důvěru uživatelů ve služby internetového prohlížeče a omezit množství sběru a sdílení jejich „osobních dat“. Nicméně Google touto změnou spíše trochu dohání evropské nařízení, které měl už nejméně 2 roky dodržovat.
Co tato změna přinese uživatelům?
Z této změny by měli těžit hlavně uživatelé, předně je to:
- Zvýšená ochrana soukromí
Méně sledování napříč weby znamená větší soukromí pro uživatele. - Cílení reklam
Uživatelé uvidí méně reklam cílených na základě jejich online chování.
Co z toho plyne pro marketéry?
Pro marketéry a správce PPC kampaní ukončení podpory cookies třetích stran znamená:
- Nemožnost sledovat uživatele napříč weby
- Obtížnější cílení reklamy a měření její efektivity
- Menší přesnost v zacílení na uživatele
- Propad dat hlavně u publik, částečně u remarketingu
Jak vidíme, ukončení podpory cookies třetích stran přináší mnoho nevýhod pro marketéry i majitele či provozovatele webů. Na druhou stranu se ale jedná o výzvu, která otevírá nové příležitosti pro inovace v digitálním marketingu:
- Přechod na spolehlivější cookies první strany
Marketéři budou motivováni sbírat a využívat data cookies první strany, která jsou přesnější a spolehlivější. Sice to znamená používání osobních dat uživatelů, ale pouze na základě udělení souhlasu. - Rychlejší vývoj nových technologií
Stimuluje se tím také vývoj nových technologií a metod pro cílení reklam a měření jejich účinnosti bez závislosti na cookies třetích stran. - Zlepšení vztahů se zákazníky
Posiluje vztahy se zákazníky tím, že respektuje jejich soukromí a nabízí jim větší kontrolu nad jejich daty.
Jak fungují first-party cookies?
First-party cookies při návštěvě webové stránky zaznamenávají informace o návštěvě a o uživateli, např. které jazyky preferuje nebo co má v nákupním košíku. Díky tomu je web při další návštěvě pozná a přizpůsobí se jeho potřebám, což ze strany uživatele vyžaduje méně klikání a poskytuje plynulejší zážitek.
Jednoduše řečeno, tyto cookies jsou velmi bezpečné, zůstávají totiž mezi uživatelem a webovou stránkou. Tato data neputují nikam, kde byste je nechtěli.
Jak se na ukončení připravit?
Předně, nejedná se o konec světa! Je to standardní vývoj a při něm se nám otevírají nové možnosti. A kdo ví, třeba tato změna přinese lepší výsledky, než všichni očekáváme. Nesmíte ale zaspat:
- Už teď začněte intenzivně sbírat uživatelská data
- Implementujte správně Consent mode V2
- Začněte používat server-side řešení
- Začněte aktivně komunikovat se svými zákazníky
A ještě jedno upozornění! To, že máte uživatele ve své databázi, ještě neznamená, že máte souhlas s marketingem!
Co udělat jako první?
Konec podpory cookies třetích stran ve webových prohlížečích představuje zásadní změnu v digitálním marketingu a online reklamě. Přestože to přináší určité výzvy, zároveň nám to otevírá dveře k inovacím a novým přístupům, které mohou vést k efektivnějšímu a etičtějšímu způsobu interakce s uživateli na internetu.
Adaptace na tyto změny bude vyžadovat od marketérů, aby byli proaktivní, kreativní a přizpůsobili se rychle měnícímu se digitálnímu prostředí. V dlouhodobém horizontu může ukončení podpory cookies třetích stran přinést pozitivní změny jak pro uživatele, tak pro průmysl digitálního marketingu, které bude podporovat transparentnější a uživatelsky přívětivější online prostředí.
5 kroků, které byste měli ihned udělat:
- Ověřte fungování cookie lišty
- Pokud cookie lišta funguje, ověřte si, jestli posílá všechna data podle standardu V2 (více v článku Consent Mode V2: Od 6. března 2024 pro všechny weby povinnost!)
- Ověřte si, že posílat rozšířená data jako je Enhanced Conversions, CAPI apod.
- Zkontrolujte, jestli správně používáte UTM parametry
- Zkontrolujte, zda máte nastavené Conversion Linker, tedy pro GAds gclidid, případně od jiných nástrojů například fbclid atd.
A samozřejmě pokud si nejste s něčím jisti, můžete nás kdykoliv kontaktovat.