Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

SEO Restart očima PPCčkaře

Úvod i závěr letošního ročníku SEO Restartu se věnoval AI. Rychlý rozvoj dostupných nástrojů, založených na umělé inteligenci, hraje marketingovým specialistům do karet. Jak přesně, to jsme se dozvěděli od přednášejících.

Meme o ChatGPT

Mimo tématu AI však byla otevřena i spousta dalších témat věnujících se například budování prvních pozic v SERPu či novým GA4, kterým se věnuji na konci článku. Prezentace řečníků vám jsou k dispozici na webu SEO Restartu.

AI, tak jak to teda bude?

Nevíme. To, co ale víme, a co nám předávali Honza Tichý, Vojtěch Fiala, Pavel Ungr a Lukáš Kostka, se pokusím shrnout v této kapitole.

Z vyhledávačů se stávají odpovídače, což vede k poklesu trafficu. Jak ale můžeme zachytit ten zbývající? Odpověď je až překvapivě jednoduchá a platí jak pro SEO specialisty, PPC specialisty, tak i všechny ostatní marketéry. Jde o návrat ke skutečnému marketingu, tedy plnit potřeby zákazníků, budovat brand, soustředit se na vnitřní hodnotu produktu, odlišovat se a rozšiřovat znalosti nad rámec běžně dostupných informací.

Měli bychom přestat plýtvat potenciálem na něco, co už někdo udělal před námi 150krát a přinést něco nového. S tím nám AI pomoct nemůže, AI nevymyslí nic nového. Z čeho se bude tedy AI učit? Musíme neustále psát a vymýšlet nové věci sami. Nabízí se také otázka, jak je to s autorským právem. AI se na něčem učila, ale souhlas k tomu neměla.

ChatGPT a ostatní podobné nástroje jsou jazykové modely, nejsou to znalostní modely, fact checking je zde naprosto zásadní. Žádný brand se nechce prezentovat objektivně špatnými informacemi. Sh*t in, shi* out, do nástroje zkrátka musíme vkládat kvalitní informace, pokud chceme získávat kvalitní texty. Využívání AI výhradně k tvorbě finálních textů rozhodně nestačí. Celkově bychom ji neměli používat k tvorbě textů na web, může nám ale napovědět témata, cílové skupiny a můžeme se dále doptávat.

AI může pomoci šetřit čas

Lidé určitě budou vyhledávat i nadále a vyhledávače, jak je známe dnes, nezaniknou. Jazykové modely nemohou pokrýt všechno a zajisté dojde rovněž k jejich monetizaci. Budou představovat konkurenci k vyhledávačům, které si konkurují navzájem mezi sebou. Znamená to ale, že práce SEO specialistů a PPC specialistů bude náročnější než doposud.

AI nám ale může pomoci šetřit čas a předpřipravit podklady pro copywritery. Metatagy můžeme vytvářet kombinací RStudia a AI, a to s vynaložením nižších nákladů než zadáním práce na juniorní copywritery. Kapacity seniorních copywriterů jsou vzácné a kontrolovat výstupy je nutné v obou případech.

Není to dokonalé, ale vyplatí se s tím pracovat. AI se vyvíjí tak rychle, že po nějaké době se už budeme přizpůsobovat jen maličkostem. V budoucnu se třeba dočkáme také custom jazykových modelů určených pro konkrétní obory.

Vzhůru na první pozice

Způsobů, jak pomoci se webu dostat na první místa ve výsledcích vyhledávání, existuje celá řada. Líbilo se mi, že se přednášky dotkly všech oblastí a přinesly tak novou inspiraci.

Případové studie, které nám představil Milan Zeman, ukázaly, že práce SEO specialisty i PPC specialisty je velmi podobná v tom, jak je důležité mít jasně stanovenou strategii a konkrétní měřitelný cíl a způsob, jakým ho dosáhnout. Rovněž nám připomněl, abychom nezapomínali na naší práci nahlížet pohledem investora a pracovali s předpokládanou návratností.

Ty máš názor, já mám data, já se rozhoduji lépe. Top metriky jsou na nic. A další poučení zazněly od Zdeňka Dvořáka, který nám odhalil manipulující sítě stovek vzájemně provázaných webů. Vysoký Domain Rating nemusí nutně znamenat vysokou autoritu webu, pokud se jedná o účelově propojené weby k prodávání zpětných odkazů. Dohledatelné jsou také weby, které se nechaly nachytat a zpětné odkazy si koupili, proto pozor na Brand Shaming.

Změny strategie linkbuildingu pro rok 2023 v podání Vaška Bryndy byly též velmi zajímavé. Konkrétně třeba offline linkbuilding – vyhledávání příležitostí k zpětnému odkazu v reálném světě. Jedno z doporučení zní, pokud máte jako klienta například muzeum na malém městě, zkuste získat zpětné odkazy na webu lokálních hospůdek, začněte s letáky apod. Připomněl nám též důležitost kontaktů na výměnu odkazů, PR článků a GuestPostů.

Richard Klačko zhodnotil velké srovnání datových nástrojů, používaných třeba na analýzu klíčových slov, a poukázal na rozdíly v hledanosti. Některé nástroje mají více dat, jiné clusterizují a tím nadhodnocují hledanost, jiné zase naopak podhodnocují. Z jeho přednášky bychom si měli odnést, že pro každý jednotlivý účel se má používat ten nejvíce vhodný nástroj k danému účelu.

GA4 is coming

Jedna přednáška byla věnována využití GA4 pro SEO. Byl jsem překvapený, když se Radek Kupr zeptal, kdo z přítomných již využívá pro vyhodnocení své práce GA4, a moc rukou se nezvedlo. Za sebou jsem dokonce zaslechl to už někdo používá? Na dotaz, kdo využívá Google Analytics Universal, se zvedlo o mnoho více rukou. Ať se nám to líbí, nebo ne, už za pár měsíců (od 1. července) budeme k používání GA4 donuceni všichni, je proto rozumné být na to připraven s předstihem.

Jak na to? Můžete začít třeba tím, že si přečtete Radkův článek o GA4, nebo si pustíte webinář Honzy Tichého o používání GA4. Případně se můžete obrátit na naše analytiky z Taste. Jak zaznělo, Google Analytics Universal mají možná lepší interface, výhoda GA4 v možnosti customizace reportů to však výrazně převažuje.

Závěrečná slova k SEO Restartu

Ať již pracujete jako SEO specialista nebo PPC specialista, téma AI a GA4 se vás dotýká. Všichni jsme do tohoto oboru šli s tím, že se jedná o dynamické prostředí, které se často a hodně proměňuje, proto si teď nemůžeme stěžovat, když se musíme přizpůsobovat novým externalitám. Je důležité být na stejné vlně s nejnovějšími trendy. Všechno, co o AI na Restartu zaznělo, již další týden platit nemusí. Specializace je určitě velmi důležitá, na druhou stranu mezioborový přehled se vám určitě hodí taky. 😉

Chcete si užít atmosféru SEO Restartu? Pak se podívejte na reportáž z místa, která je plná SEO tipů a triků od řečníků konference. Že to byla zábava potvrzují i fotky z akce.

Hoříte ze všech novinek o AI? Pak nemůžete minout AI Date #1, pro skutečné fajnšmerky na umělou inteligenci. 🤖 Pozvali jsme čtyři profesionály, kteří vám svými přednáškami rozšíří obzory v tom, jak AI může pomoci v různých oblastech produkce digitálních agentur. Podíváme se na zub především legislativě a identifikaci oblastí, kde může být AI nejvíce efektivní. Chybět nebude catering ani společný networking. 🥂 A to vše už 16. 5. 🚀

Tématům AI a GA4 se budeme věnovat i na PPC Restartu, který letos proběhne už 25. května. Prohlídněte si našlapaný program akce a neváhejte si zarezervovat svoji židli, dokud je k mání. 🪑

Sdílejte článek

Související články