Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Skvělý Data Restart 2023! Co přinesl za novinky?

Začněte už ty data používat. Analytika zažívá v posledních dvou letech velké změny. Vypadá to ale, že se s nimi začínáme sžívat. A že vše nebude tak černé, jak se zdálo. Dat máme sice méně, ale zajímavých nástrojů přibývá. No, ale co se podle mě stále nemění je práce s daty, kvalitní reporting, zavádění dat do firem nebo mobilní analytika.

Co byste měli jak letos, tak hlavně v následujících letech, řešit v analytice? O tom byl Data Restart 2023.

Pavel Petráček, Analytics Team Leader v Taste

Pavel Petráček, Analytics Team Leader v Taste

Nejen změny v analytice, ale i proměna trhu, propady, válka, vyšší ceny energií a další aktuální problémy kladou stále větší důraz na efektivitu, změny v organizacích a přístup k zákazníkům. No, a to bez dat nejde. Google Analytics jsou základ, ne cíl, jak hezky řekl Honza Tichý ve svém Keynote. A tím rozproudil konferenci. 

Jan Tichý

Jan Tichý

Jak zavést do firmy datovou kulturu?

To, že data sbíráme je jedna věc, ale pracovat s nimi dál a řídit na jejich základě váš byznys, je cílem. K tomu ale potřebujeme podporu shora a taky budgety. Samozřejmě klíčem je mít společný cíl, vědět kam jdeme a jak poznáme, že tam jsme. Cíl musí být krátký, inspirativní a poutavý. Měl by motivovat a vyzývat. Klíčové výsledky musí být kvantitativní a měřitelné.

A jak začít třeba u vás?

Najděte odpovědi se svými lidmi na tyto 3 otázky:

  • Proč je tvůj tým ve firmě?
  • Jak poznám, že děláme v týmu dobře svojí práci a přispíváme k naplnění strategie firmy?
  • Jaká metrika ukazuje, že děláme dobře svojí práci?

Uvidíte, že nebude jednoduché si na tyto otázky odpovědět. Za mě celá přednáška Michala Buzka byla jedna velká škola.

Michal Buzek

Michal Buzek

Nejčastější chyby, které stojí statisíce

Moc hezký byl pohled Radka Hudáka na časté chyby v e-commerce projektech, ale i u SaaS aplikací. Jaké chyby například zazněli?

  • Za rok, jsme rozdali v dárcích zboží, za 2,2 miliony korun.
  • Snížil se nám počet nových klientů z Ameriky, o 24 % a náklady jsou vyšší o 31 %.
  • Z Heureky přestávají chodit objednávky
  • Marketing nosí leady, které mají jen 42 % průměrně potencionální hodnoty byznysu.

Skutečně praktická přednáška ukázala, jak uchopit správně tyto problémy. Díky zmapování touchpointů a aktivit vznikne customer journey, na které můžeme najít odpovědi

  • Zhoršilo se nám hodnocení na Heurece na 81 %. Z Heureky přestávají chodit objednávky. Vyměnili jsme člověka na customer care, hodnocení je opět zpátky.
  • Za rok jsme rozdali v dárcích zboží za 2,2 miliony korun. Začali jsme dárky promovat v reklamě a díky tomu se nám zvýšilo CTR.
Radek Hudák

Radek Hudák

Kdyby tam ten kanál nebyl, co by se stalo?

Atribuce vs inkrementalita…konečně jsem to pochopil i já. 🙂 Skvělá přednáška, jak uvažovat nad vyhodnocováním dat.

  • Atribuce – rozpočítání všech konverzí mezi kanály
  • Inkrementalita – o kolik konverzí bych přišel, nebýt marketingové aktivity (pouze rozdíl)

Jasně, atribuce je méně náročnější. Ale jestli to myslíte vážně a zajímá vás dlouhodobé vyhodnocování přínosu, tak prostě inkrementalitu musíte řešit. Jak to hezky ukázal Adam Šilhan.

Adam Šilhan

Adam Šilhan

Mobilních aplikací se bojí každý, ale Standa Račinský ne

TOP praktická přednáška, jak na analytiku mobilních aplikací. Možnosti máte vlastně dvě:

  • Measurement protocol
  • Firebase SDK

A co si ještě odnést:

  • Nemůžete věřit vývojářům, že zadaný kód zpracují bez chyb.
  • Je třeba vždy po nových implementacích provádět kompletní otestování celého měření analytiky.
  • Kopírování dat z Debug View do Excelu vám umožní se vždy ke zjištěným datům vrátit.
  • Testování v debugview by mělo být doprovázeno tabulkami v Exploration. Nebo BQ, aby se ověřili i méně časté scénáře nebo případy, který nebyly testovány.
  • Dobře provedené otestování při implementaci, vám ušetří hodně pozdějších problémů, s nesprávnými nebo chybnými či chybějícími daty.

Spokojený zákazník je základem komerčního úspěchu

Jasně, tohle víme, ale stejně na to často zapomínáme. Z přednášky Adama Rakuse si odnáším jednu hlavní věc “empatii”. Je hezké se řídit daty, ale bez empatie a kvalitativního a kvantitativního výzkumu se nedostaneme dál -> ke spokojeným zákazníkům.

Singularita není všechno, ptejte se zákazníků

Šárka Korychová nám ukázala pohled na definici zákazníka v O2, jak ho můžeme identifikovat. Ani telefonní číslo a e-mail někdy nestačí. Je potřeba pracovat s daty o jeho chování. Co si odnáším? Že práce s daty je nekonečný koloběh, a že není dobré spoléhat jen na singularitu, ale také se zákazníků ptát.

Pracujte s daty, buďte empatičtí, ptejte se klientů a budete mít spokojené zákazníky.

Velký balík praxe! BigQuery, Gen AI & ML v BigQuery, Dataform, Looker

Kam směřují v současnosti ještě ne tak využívané nástroje je úžasné. Jasně, BigQuery už tu je dlouho, ale až s příchodem GA4 a možností exportovat si do něj data i v neplacené verzi, se začalo více využívat. Ale o ML a AI v něm už víme velmi málo.

Gen AI & ML v BigQuery (a naopak)

Ivan Kutil se vrátil nedávno s čerstvými novinkami z konference Google Cloud Next ‘23, která se uskutečnila v San Franciscu, a tak nám představil budoucnost Machine Learningu a AI v BigQuery. Máme se na co těšit. Tuhle přednášku si užili i ti nejzkušenější analytici.

Ivan Kutil

Ivan Kutil

10 tipů, jak pracovat s BigQuery

Do světa BigQuery s praktickými ukázkami jsme nahlédli s Václavem Rášem. Vašek nám ukázal jak na základní optimalizaci, tipy na psaní queries, zajímavé uživatelské funkce a mnoho dalšího. Doporučuji si všechny tipy stáhnout

Efektivní práce s Dataform

S BigQuery souvisí i DataForm. Viet Anh Chu a Jakub Kříž nám konečně ukázali, jak pracovat s DataFormem a to všechno opět s praktickými ukázkami využití. Navíc do komunity sdílí Dataform Package. Stahujte přes QR kód v jejich prezentaci.

Looker Studio Pro vs Looker, vyznáte se?

Jan Šmerhovský nám udělal jasno v tom, jaký je rozdíl mezi Looker Studiem Pro a Lookrem. Mohli jsme nahlédnout do Lookeru, což bylo pro mnoho z nás naše poprvé. Prakticky a jasně, jsme viděli konkrétní ukázky, co Looker umí. Honza nám i prozradil, kam Looker směřuje. A my jsme se nedávno věnovali tématu reportingu, a Looker  Studio jsme porovnali s dalšími nástroji. Podívejte se na 4 možnosti pro reporting dat na míru vašemu rozpočtu

Právo & data jsou kámoši, jinak to nebude

Víc, než kdy dřív musíme vědět, co můžeme a co nemůžeme s daty, z hlediska práva, (ne)dělat. Proto na konferenci nemohla chybět Péťa Dolejšová, která vždy rozzáří celý sál svojí energií. 💙 A čím nás pobavila i vyděsila tentokárt? Konečně po letech nelegálního používání Google Analytics je můžeme používat legálně. Dokonce můžeme legálně používat více amerických nástrojů. Podívejte se na jejich kompletní přehled

A ještě jedno staronové téma zaznělo. Jestli nemáte cookies v pořádku, tak na tom začněte hned pracovat. Pokuty se rozdávají, rozdávat budou, a to nemilosrdně. 

Petra Dolejšová

Zkrátka ten Data Restart 2023…

…jaký že byl? Jedním slovem skvělý. Další slovo by bylo nadupaný. A to z hlediska line-upu. Velké poděkování proto patří všem řečníkům. Ale i vám, kdo jste dorazil do Dlabačova, nebo se připojil on-line přes livestream. Bez vás by to opravdu nešlo.

📝 Pečlivě vybroušené prezentace najdete na webu konference.

📸 Atmosféru si můžete užít díky fotografiím.

🎥 A nechybí ani reportáž a rozhovory s řečníky.

Kolo štěstí na Data Restartu

Kolo štěstí na Data Restartu

Sdílejte článek

Související články