V novém videu na YouTube #AskGoogleWebmasters John Mueller vysvětluje, že odkazy “nofollow“ nepřenášejí na Google žádný signál. Tak proč se stále zobrazují v GSC?
Co se dozvíte?
- Co znamená atribut rel=“nofollow“
- Nefungující strategie
- K čemu slouží/neslouží nofollow dnes
Co znamená atribut rel=“nofollow“
Abychom pochopili jak používat nofollow, musíme si nejdříve definovat jeho podstatu. Důvod, proč byl vytvořen.
V předchozích letech došlo k výbuchu spamu v komentářích. Na Google byl vyvíjen tlak, aby přišel s řešením. Vznikla tak nová hodnota nofollow, atributu rel, která umožňovala správci webu distancovat se od odkazované stránky.
Nefungující strategie
Prvotní strategie fungovala takto: V případě, že máme na jedné stránce 3 odkazy, PageRank je rozdělen mezi ně. Avšak je-li jeden z odkazů označen nofollow je jeho PageRank rozdělen mezi ty zbylé dvě.
Lidé začali využívat nofollow k přelevání Link Juice na stránky, které sami chtěli.
V roce 2009 Google oznámil změnu. Link Juice z odkazu označeným nofollow nebude přenášen na zbylé stránky.
Jak je to s atributem nofollow dnes?
15. srpna 2019 John Mueller ve videu na YouTube vysvětluje, proč GSC zobrazuje odkazy označené nofollow.
„However, it’s still a link on the web, and users may be using those to reach your website. And so, in Search Console, we decided to show these as links together with other links pointing to your site.“
Proč je důležité to vědět? Mohlo by vás překvapit, kolik odkazů v GSC, vám skutečně dává PageRank. Může jich být daleko méně, než jste si mysleli. Lehce tak dospějete ke zkreslenému závěru vašeho PageRanku.
Pokud chcete znát přibližný poměr odkazů dofollow a nofollow na vaší stránce, můžete použít např. Ahrefs. V základním přehledu najdete procentuálně kolik vašich odkazů je dofollow.
K čemu slouží/neslouží nofollow dnes
V poslední době se rozmohlo, že některé weby používají rel=“nofollow“ na všech svých odkazech. Nesledují, zda jsou jejich odkazy bezpečné nebo ne, tak raději zakážou všechny.
John Mueller to v článku Search Engine Journal označuje za špatné. Stránky, které mají dofollow odkazy, si mohou vést lépe, protože jsou součástí webového ekosystému. Použití atributu nofollow u všech odchozích odkazů opačně může v průběhu času způsobit problémy, protože je to nepřirozený způsob propojení webových stránek. Vyhledávacím botům předáváte špatnou zprávu. Je to jako prohlásit, že nikomu na této planetě nevěříte.
Kdy tedy použít “nofollow“:
- Nedůvěryhodný obsah (spam)
- Placené odkazy
- Stanovení priorit procházení (sociální sítě, registrace, přihlášení)