Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Ochrana (značky) až na prvním místě

Prvním pravidlem pro ochranu značky je dát si práci při stavění jejího základu. Brandbuilding nebude nikdy fungovat, když budete stavět na cizích základech. Proto při vymýšlení názvu (a značky obecně) zapomeňte na klasické „kraď jako umělec”. Inspirace u slavných a úspěšných značek se nevyplácí. Minimálně u značek, které se označují jako Interbrands.

Jsou to nejhodnotnější značky světa, a tím pádem získávají speciální ochranu a výsadní postavení při řešení sporů. Pokud byste se tedy například rozhodli motivovat zákazníky své XXL burgrárny claimem Just do it”, mohlo by vás to v prohraném soudním sporu stát i poslední housku a tkaničky od bot. A to i v případě, že by v Nike neměli claim pod ochrannou známkou registrován.

Interbrands

Interbrands

I když se vyhnete světoznámým značkám, pořád je na seznamu ještě dost pojmenování, kterým se vyhnout. Především jsou to obecné názvy. Co si pod tím představit?

Předmět podnikání -> Název

Pekárna -> Dobrá Pekárna

Úklidovka -> Čištění.cz

Vývojářská firma -> IT Solutions

Řeznictví -> Maso levně

Na mysl se teď dere otázka: Jak se podařilo zaregistrovat třeba takový rohlik.cz? Předmět podnikání není pekárna, předmětem podnikání je on-line prodej potravin. Pokud tedy máte potřebu sáhnout po obecném názvu, vybírejte takový, který není přímo spojen s vaším byznysem. Zde možná nenarazíte na problém s registrací ochranné známky, ale pořád můžete bojovat se založením společnosti s ručením omezeným, s registrací volné domény, s vytvářením účtů na sociálních sítích a s nerelevantní konkurencí v PPC reklamách.

Někdy víc než unikátnost zmůže urputnost. První odmítnutí nemusí znamenat, že rozhodnutí je finální. A pokud vám nepomůže ani několikátá žádost o zapsání ochranné známky, je možné se uchýlit k registraci názvu s chybou. Pak už je to jen na zákaznících a právnících, jak se dokážou přizpůsobit.

Pár užitečných odkazů, které by vám při tvorbě názvu značky mohly usnadnit život:

30ti denní výzva

Ochranná známka

Kontrola založených společností:

Kontrola ochranných známek:

Kontrola volných domén:

Ochranu si zaslouží nejenom název, ale i další prvky, které mohou být asociacemi se značkou a cizí subjekty se na nich mohou chtít přiživit. Před parazity chraňte i maskota, symboly, specifickou barvu, tvar obalu nebo claim. Zaregistrovat se dá téměř cokoliv, co je unikátní (nepodobá se stejným nebo podobným službám a Interbrandům) a může být zneužito. Věnujte ale čas proklikání všech 45 tříd možných při výběru ochranné známky. Nedává smysl registrovat milion tříd a známek ve chvíli, kdy je v dohledné době (5 let) nejste schopni začít aktivně využívat. Úřad vám totiž jejich ochranu neprodlouží.

Máte teď ještě víc zamotanou hlavu a nevíte si rady, jak si tedy se svou značkou poradit? Při tvorbě názvů začněte s přehledným manuálem, který jsme sepsali pro Forbes nebo se ozvěte nám do Taste Lovebrand. Společně něco vymyslíme!

 

Sdílejte článek

Související články