S kolegy ze SEO týmu Taste jsme se zúčastnili I. ročníku konference SEO Vibes v Budapešti. Tato konference byla epickým zakončením šňůry SEO Vibes on Tour a zároveň první mezinárodní konferencí v režii WhitePress. Společně s řečníky z regionu CEE a dalších zemí vystoupil i náš teamleader Richard Klačko.
Program konference byl rozdělen do tří bloků:
- Byznys a případové studie
- AI a data
- SEO obecně
Pojďme se tedy ve zkratce podívat na nejzajímavější SEO tipy z třinácti přednášek.
1. blok – Byznys a případové studie
V první části konference spíkři rozebírali zejména byznysové zkušenosti a různé přístupy z pohledu SEO specialistů a manažerů.
Robert Niechciał: Apel na originalitu a atomovou bombu
Ve své přednášce s názvem „It is not so easy, bro…“ Robert Niechciał apeloval na SEO specialisty, aby vybočili ze zaběhnutých kolejí. Měli by se více angažovat v širším marketingovém kontextu a směřovat tak k větší originalitě. Jako parabolu uvedl Roberta Oppenheimera, který při vývoji atomové bomby vytvořil tým špičkových vědců z různých oborů.
Podělil se také o jeden praktický tip! Pokud chcete využít umělou inteligenci pro tvorbu nebo překlad obsahu na e-shopu, vytvořte nejdříve databázi veškerých dostupných informací o vašich produktech. Na ní následně natrénujte jazykový model a teprve poté se pusťte do práce. Máte větší šanci, že se vyhnete halucinacím.
Natalia Witczyk: Technická noční můra a jak se z ní probudit
Natalia Witczyk s námi sdílela své zkušenosti s prací na největší výzvě její dosavadní kariéry – oficiálního turistického portálu Barcelony. Tento web byl pro ni technickou noční můrou. Byl plný duplikátů, stará a nová verze běžela zároveň, chaos v jazykových verzích atd. Znáte to!
Díky této zkušenosti dospěla Natalia k závěru, že se někdy nevyplatí vytvářet komplexní audity. Občas je zkrátka efektivnější se zaměřit na nejvíc naléhavé problémy a neustále je klientovi připomínat. Dostala se také do zajímavé situace, kdy konkurenty klienta ve výsledcích vyhledávání byly jeho vlastní subdomény a obchodní partneři.
Kyle Roof: Testování ranking faktorů na vlastním pískovišti
Kyle Roof přiletěl až z Thajska a představil svou patentovanou metodologii pro testování ranking faktorů. Ve zkratce, Kyle vytváří stránky optimalizované pro neexistující (nesmyslná) klíčová slova, aby vyloučil faktor konkurence a dosáhl spolehlivějších výsledků. Z tohoto hlediska se mu dosud potvrdily tyto zajímavé hypotézy:
- Google bere v úvahu pouze nadpisy do úrovně H4.
- Pozice klíčových slov na stránce má význam (čím výš je slovo, tím má větší váhu).
- Google nevyhodnocuje pravopis a nevadí mu vulgární výrazy.
Mihai Vanatoru: Jak škálovat SEO byznys
Mihai Vanatoru je CEO asi největší agentury zaměřené na SEO a UX v Rumunsku. Představil nám svůj framework pro škálování byznysu s konečným cílem vytvořit byznys, jehož fungování není závislé na vašem čase.
Prvním krokem je najít způsob, jak přestat prodávat produkty typu zpětných odkazů, blogových článků atd., a začít naopak prodávat přidanou hodnotu. Zkráceně řečeno to znamená propojit SEO aktivity s byznysovým kontextem.
Mihai také představil svůj systém pro standardizaci komunikace s klienty a systém pro vyhodnocování komunikace. Ten využívá umělou inteligenci a vytváří přehled o tom, jaké informace byly klientům sděleny.
Na konci přednášky zdůraznil důležitost marketingu pro samotnou agenturu, tedy že je nutné brát vaši agenturu jako vašeho hlavního klienta.
2. blok – AI a data
Po pauze na kafe v krásném prostoru bývalého vlakového depa jsme se znova usadili do sálu. Nyní nás čekaly myšlenky o umělé inteligenci, číslech a „myšlení“ robotů.
Bastian Grimm: Co bude dál s AI
Bastian Grimm nahlédl do budoucnosti umělé inteligence a jejího dopadu na pracovní prostředí. Podle jeho odhadu nahradí umělá inteligence až 30 % existující pracovní doby na světě. Rozebíral nástroje pro generování promptů, které budou jedním z motorů šíření dostupnosti AI.
Nakonec se Bastian dotkl tématu AGI, tedy obecné umělé inteligence, a jejího potenciálního dopadu na budoucnost. Zdůrazňoval potřebu adekvátní přípravy a zacházení s touto průlomovou technologií.
Pokud vás zajímá téma AI v SEO, přečtěte si i naši reportáž z konference AI Restart 2023.
Damian Sałkowski: Data jsou nová ropa
Damian Sałkowski se zabýval rostoucím významem dat v digitální době a přirovnal hodnotu dat v dnešním světě s hodnotou ropy. Mluvil o výhodách rozhodování na základě dat a upozornil posluchače na některé časté chyby při interpretaci dat, např. konfirmační zkreslení nebo klam přeživších (survivorship bias). Damian nám na svém frameworku také ukázal, jak je nutný systematický přístup k práci s daty.
Nakonec nám připomněl rostoucí význam API a potenciálu no-code řešení a malých LLM (velkých jazykových modelů). Ty totiž podle něho v dohledné době umožní i ne-programátorům snadnější programování.
Koray Tuğberk Gübür: Web srozumitelný pro roboty
Koray Tuğberk Gübür představil několik zajímavých myšlenek s vysokou kadencí. Začal s abstraktnějšími koncepty, jak vyhledávače chápou webové stránky, a poté nám předal spoustu konkrétních tipů:
- Abyste lépe porozuměli robotům vyhledávačů, nezapomínejte na stochastický pohled. Tedy snažte se vyhledávač chápat jako komplexní adaptivní systém, kdy neumíme sice přesně předvídat output na základě inputu, ale můžeme mu pomáhat porozumět obsahu webové stránky.
- Je třeba si uvědomit, že z pohledu vyhledávače je účelem webové stránky vydělat mu peníze. Indexování a vyhodnocení stránky může být dražší než potenciální výnos, který to vyhledávači přinese.
- Vytvářejte tedy webové stránky, které jsou snadno srozumitelné a indexovatelné. Zvyšte hustotu informací pomocí strukturovaných dat, kratších vět a méně slov a umístěte důležité informace na vrchol.
Za sebe bych ještě vyzdvihl pár jednotlivých postřehů:
- Google raději poskytuje více faktů než jednoznačné odpovědi, aby se „vyhnul odpovědnosti“ za odpověď.
- Přemýšlejte o pořadí, velikosti a vzdálenosti komponentů webové stránky, například neoddělujte otázku a odpověď v prostoru.
- Investujte do unikátních vizuálů.
Richard Klačko: Automatizovaná analýza klíčových slov
Prezentace Riška od nás z Tastu byla o automatizaci na příkladu našeho probíhajícího rozvojového projektu v SEO týmu, a to analýzy klíčových slov s pomocí AI.
Publiku představil naše dosavadní výsledky např. v automatizované kategorizaci slov pomocí natrénované AI. Ukázal, jak jsme toho dosáhli, i postupy, které selhaly. Zdůraznil, že analýza klíčových slov je základem pro rozhodování a měla by zahrnovat nejen „řádky dat“, ale hlavně přidanou hodnotu, která nám umožňuje se rozhodovat. Co nevidět můžete očekávat prezentaci finálních výsledků našeho projektu.
Komentář Riška ke konferenci:
Prvá SEO konferencia od WhitePress a rovno v medzinárodnom meradle? Tak to teda hej! Experti z okolitých krajích, zvučný marketing, Budapešť a hlavne SEO, to znie ako dobrý plán. 😊
Začalo to plavbou na lodi po Dunaji, kde program zahájila panelová diskusia, ktorej sa zúčastnil László Szabó, Daniel Duriš, Mihai Vanatoru a Radim Kracík. Po krátkej „spovedi“ bol voľný program, rozumej perfektný catering, drinky a výhľady na majestátnu nočnú Budapešť. Spať sme šli „na slušňákov“ pekne pred pol nocou, veď predsa deň D nás ešte len čaká, a na to musíme byť fresh.
Deň D (konferencia) – naozaj nádherné priestory v Eiffel Art Studios, kde bol veľký foyer s vystavenou historickou lokomotívou. Organizačne som nenašiel žiadny problém, všetko mali hwitepressáci pod palcom. Prednášky, hoci som ich niekoľko kvôli prípravám na prednášanie vynechal, boli super a tématicky rozmanité. Bolo vidieť, že rečníci vedia, o čom rozprávajú, a na pódiu nestoja prvýkrát. Bola pre mňa veľká česť byť jedným z nich a moc som si to užil!
Ak by som však mal niečo „vytknúť“ a dať WhitePress tip do budúcna na zlepšenie, bola by to znalosť SEO problematiky u moderátorov. Moderovania sa chopili na jedničku, o tom žiadna, ale cítil som tam medzery v problematike. Rozumiem, že mať moderátorské schopnosti a znalosti v SEO je naozaj náročné, ale kto má takýto poklad (ehm ehm, SEO Restart moderuje náš majster slova Michael Koch), má „vyhrané“ a komunikácia smerom k publiku či speakerom naberie úplne iný rozmer. Nedostatočná znalosť problematiky sa trochu ukázala aj pri panelovej diskusii, ktorá prebiehala vždy po bloku prednášok. Celkový dojem z konferencie bol ale z môjho pohľadu nadpriemerný a rozhodne som rád, že som bol jej súčasťou.
Po prednáškach prišla čerešnička na torte v podobe after party a samozrejme after after party. Po vyčerpávajúcej (v pozitívnom slova zmysle) konferencii trochu voľnej zábavy, networkingu, nových kamarátstiev či obchodných partnerstiev. Díky za to, WhitePress! Bolo mi cťou byť súčasťou vašej party a jedným z rečníkov.
Daniel Duriš: Měření offline konverzí
Daniel Duriš se podělil o své zkušenosti s měřením offline konverzí pro několik klientů, například pro klienta prodávajícího nábytek. Ukázal nám využití Measurement Protocolu k propojení online a offline událostí a vysvětlil, jak využil unikátní online slevové kupony vázané na uživatelská ID pro atribuci offline konverzí k online kampaním.
Na závěr se nám Daniel také zmínil o dopadu GDPR v roce 2018, který vedl ke ztrátě až 70 % dat.
3. blok – SEO obecně
Po dalším občerstvení nás čekal poslední blok „SEO & Link building“. Ale spíš bych ho nazval „SEO obecně“ nebo „Co se jinde nevešlo“. Tyto přednášky byly spíše prakticky zaměřené.
Gábor Papp: Síla Google Sheets
Gábor Papp nám dal několik praktických tipů a ukázal příklad své metodiky pro identifikaci stránek, které postrádají určitá klíčová slova. Využívá k tomu data z Google Search Console, kde seřadí stránky podle zobrazení. Kliknutí by měly následovat přibližně stejné pořadí. Pokud někde existuje významná odchylka, indikuje to prostor pro zlepšení. Pomocí skriptu v Google Sheets pak zkontroluje přítomnost cílových klíčových slov v obsahu na těchto stránkách.
Gábor pak mluvil hlavně o tom, že je důležité zamyslet se, proč nějaký úkol děláte a jak ho děláte, než se do něj pustíte. Často tak můžete najít lepší řešení, obvykle ve formě procesu.
Alex Galinos: Kombinace SEO a byznysových metrik
Alex Galinos se popasoval s výzvou určování priorit u velmi velkých webových stránek, tedy miliony URL. Vytvořil dashboardy, které kombinují standardní SEO metriky s byznysovými daty. Na zkoumaném webu se pak často stávalo, že stránky s nízkou návštěvností měly vysokou průměrnou marži, a tak objevil nové potenciální dopadovky pro kampaně.
Gaetano Romeo: SEO stand-up
Přednáška ostříleného Gaetana Romea, připomínající stand-up komedii, nám připomněla důležitost základů SEO, abychom na ně po čase nezapomněli. Připomněl nám časté chyby webů, se kterými se SEO specialisté potkávají, jako je třeba duplicitní obsah. Mluvil také o tom, že ultimátní cíl SEO není zvyšování organické návštěvnosti, ale tržeb.
Raluca Radu: Definujte personu, než začnete tvořit obsah
Raluca Radu se zabývala výzvami, kterým její tým čelil při vytváření blogu pro módní e-shop. Bez znalosti persony svého zákazníka začali nejdříve vytvářet nerelevantní články, například praktické rady typu, jak odstranit z oblečení skvrny od vína apod. Následně se snažili obsahem konkurovat módním časopisům. Ale ani jeden z těchto přístupů nepřinesl požadované výsledky.
Teprve poté si uvědomili, že jejich zákazníci mají zájem o stylingové rady. Navíc klient měl na takovýto obsah i vhodné prostředky. Změnili tedy svou strategii a dosáhli úspěchu. Raluca tímto příběhem připomněla, jak důležité je definování persony před samotným vytvářením obsahu.
Cenná konference pro SEO i byznys
Konference SEO Vibes zanechala velmi příjemné dojmy. Networkingová plavba po Dunaji, krásné prostory, špičkový catering a profesionální spíkři z celé Evropy i světa nám přinesli nové pohledy na SEO a byznys. Tímto za SEO uzavíráme letošní konferenční sezonu a nejblíže se uvidíme snad na SEO Restartu 2024.