Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

AI Inside Out #45: Kdy AI v SEO rozhodně nepoužívat?

David Bureš
David Bureš
11. 4. 2024

Používáte jako SEO specialisté velké jazykové modely při své práci? To je určitě dobře! Neměli byste ale podlehnout iluzi, že vám pomohou úplně se vším. I přes neustálý vývoj různých AI asistentů se ukazuje, že pro některé úkoly se tyto služby a nástroje zkrátka (ještě) nehodí.

V jakých případech tedy AI pro SEO raději nevyužívat a proč? Podíváme se v dnešním článku.

Kostrbaté texty bez originality

AI nástroje se od uvedení ChatGPT neustále a neuvěřitelně rychle zdokonalují. Jsou kreativnější, poskytují přesnější a aktuálnější informace, píšou delší texty. Konkrétně třeba nástroj KoalaWriter už dnes funguje opravdu dobře a generuje zajímavý a použitelný obsah i v češtině.

Nástroje umělé inteligence umí posloužit jako skvělí pomocníci při krátkých textech, skvěle připraví osnovu článku, pomohou s inspirací, vymyslí vhodnější synonymum nebo navrhnou optimalizovaný meta title a meta description. Přesto všechno se stále ještě ukazuje, že pro psaní originálního obsahu a delších textů je lepší člověk, zkušený copywriter.

Nejlépe je to vidět v případech, kdy potřebujete vystihnout osobitý tone of voice vašeho brandu. Obsah generovaný AI často působí uměle nebo kostrbatě. Určitým řešením je vytrénování vlastního jazykového modelu. To je však poměrně nákladná cesta na dlouhou trať.

Navíc budete pořád bojovat s tím, že obsah generovaný AI je vždy pouze kompilací už dostupných dat. Nic nového a zcela originálního ze své podstaty generativní jazykový model nevymyslí.

Pro efektivní psaní s pomocí ChatGTP doporučuju praktický článek: 6 tipů pro efektivnější copywriting s ChatGPT

Kvanta obsahu bez osobní zkušenosti

Ta myšlenka je na první pohled lákavá. Nechám si od ChatGPT nebo jiného nástroje vygenerovat velké množství obsahu, který následně vložím na svůj vlastní web. Pokryji tím hledaná klíčová slova, a to mnohem rychleji, než kdybych měl psát texty sám.

Ano, v krátkodobém horizontu to možná pomůže. Jenže bude takový obsah opravdu užitečný pro uživatele a dostatečně kvalitní? Bez pečlivé kontroly a úpravy na míru uživatelům určitě ne. Uživatele takový generický obsah spíše odradí, než naláká.

V tomto směru je vhodné připomenout, že Google generování obsahu pomocí AI ve svých zásadách nezakazuje. Nicméně zdůrazňuje, že výsledný obsah musí být vysoce kvalitní a užitečný pro uživatele. Navíc Google v posledních měsících vyžaduje u obsahu potřebu osobní zkušenosti a názory skutečných uživatelů. To však AI v současnosti neumí poskytnout, protože vlastní názor zkrátka nemá.

Generovat recenze produktů nebo komentáře uživatelů pomocí AI tak rozhodně nedoporučujeme. Google to může považovat za spam a snahu o manipulaci, což ve výsledku může snížit hodnocení dané stránky.

Nespolehlivost poskytnutých informací

Zvlášť po spuštění ChatGPT nebo tehdy ještě Google Bard (dnes Gemini) se mnozí vysmívali, jak tyto nástroje tzv. halucinují a generují nepravdivé údaje a lživé informace. S postupným vývojem a využitím ještě většího množství podkladových dat se toto významně zlepšilo.

Přesto jazykové modely nejsou v tomto směru 100% dokonalé. Konkrétní informace je tak pořád nutné kontrolovat a manuálně ověřovat, zda skutečně sedí. Pokud se ve svém obsahu zaměřujete na vysoce odborné termíny nebo podnikáte ve specifické oblasti, o níž velké jazykové modely mají málo informací, budete si obsah pomocí ChatGPT generovat jen velice těžko. Nebo ho budete muset doplnit o vaše znalosti a ověřená data.

Rozhodovací proces

Zdůrazňujeme to stále, naposledy na letošním SEO Restartu: AI je pomocník SEO specialisty, nikoliv jeho náhrada. Nemá vlastní myšlení nebo osobní zkušenosti, díky kterým by se dokázal správně rozhodovat. Umělá inteligence tak sice umí pomoci se zpracováním podkladů a urychlovat určité postupy, ale definice strategie, specifický tone of voice nebo konkrétní rozhodnutí stále patří do rukou člověka.

Sdílejte článek

Související články