Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

AI Inside Out #47: SGE a jeho aktuální vliv na SEO

Funkce Search Generative Experience způsobila v poslední době ve světě SEO specialistů poměrně velký poprask. Jde o obsah vytvářený umělou inteligencí, který doplňuje výsledky vyhledávání. Podobně jako PPC reklamy ubírá prostor organickým výsledkům vyhledávání, respektive je zase odsouvá dále z očí uživatelů. Dosavadní zkušenosti navíc dokazují, že se SGE nechová tak, jak bychom mohli čekat.

SGE má v EU zatím stopku

V českém prostředí bohužel (nebo bohudík) SGE zatím nefunguje. Z důvodů pravidel o autorských právech funkce v Evropské unii zatím není spuštěna. Přitom podle zprávy z listopadu 2023 SGE funguje ve 120 zemích světa, a to v pěti jazycích. Vedle angličtiny jde o španělštinu, portugalštinu, korejštinu a indonéštinu. Kdo chce Search Generative Experience vyzkoušet u nás, musí využít VPN (zde k tomu hezký návod, jak na to).

Díky tomu však máme čas se na příchod SGE připravit, protože už budeme znát zkušenosti ze zahraničí. A ty zatím nejsou veskrze pozitivní. Respektive ukazují, že nás SEO specialisty opět čeká nutná optimalizace.

Jestli totiž ve vyhledávání Google budeme chtít uspět, nebudou nám stačit první pozice v organických výsledcích vyhledávání. Budeme muset náš brand dostat do textu generovaném umělou inteligencí. A to nebude určitě jednoduché! Respektive ono ani dnes už nestačí být první v „organiku“.

Kdy se SGE zobrazuje a jak vypadá?

Studie z dílny tvůrce SEO nástrojů Authoritas dokazuje, že ve světě SGE nemá nikdo nic jisté. Zatímco dosud jsme byli zvyklí, že třeba brandové dotazy jsou „jistotou“ a že s trochou optimalizační snahy jsme se na ně zarankovali na nejvyšších pozicích, u SGE to neplatí. K odpovědi na dotaz totiž klidně využívá i obsah od konkurence.

Výzkumníci analyzovali výsledky 2 900 klíčových slov, brandových i produktových, z 15 různých vertikál (např. autoprůmysl, e-commerce, pojišťovnictví) a došli k následujícím poznatkům:

  • Odpověď generovaná umělou inteligencí se objevila v 91,4 % případech.
  • Odpověď generovaná umělou inteligencí v průměru používala 11 odkazů ze čtyř domén.
  • Při rozkliknutí odpovědi generované umělou inteligencí se první organický výsledek v případě desktopu posunul o 1.255 pixelů dolů.

Tip: Jak využít odpovídač Perplexity.ai?

Z jakých zdrojů SGE čerpá?

To vše dokazuje, že v případě spuštění SGE jsou klasické organické výsledky mnohem méně na očích než dosud. Navíc weby držící nejvyšší pozice na vyhledávaná klíčová slova nemají jistotu, že si díky dosavadní autoritě zajistí prostor a prokliky v generované odpovědi od AI. Ze studie totiž rovněž vyplynulo, že:

  • jen 20,1 % zpětných odkazů generovaných v SGE přesně odpovídalo URL z první stránky organických výsledků vyhledávání
  • 17,9 % zpětných odkazů generovaných v SGE sice pocházelo z domén držících pozice na první stránce organických výsledků vyhledávání, avšak vedly na jiná URL
  • 62 % odkazů generovaných v SGE pocházelo ze zdrojů mimo první stránky organických výsledků
  • mezi citovanými zdroji se nejčastěji objevoval obsah z webů Quora či Wikipedia

To dokazuje, že k optimalizaci obsahu bude do budoucna potřeba nově přistupovat. Nutné přitom bude správně optimalizovat i obsah týkajících se brandových dotazů.

„Značky nejsou imunní. Tyto nové typy generických výsledků přinášejí více příležitostí pro stránky třetích stran, a dokonce i pro konkurenci, aby se umístila na pozicích pro vaše brandové výrazy a související brandové dotazy či produkty, na kterých vám záleží,“ zdůrazňuje Laurence O’Toole, CEO společnosti Autoritas, která výzkum prováděla.

Vliv SGE i na PPC reklamy

Studie tak jen potvrdila výsledky dřívějších studií a dosavadní zkušenosti zahraničních SEO specialistů. Ti už v minulých měsících upozorňovali, že SGE využívá jako zdroj i obsah, který se jinak na dané klíčové slovo neumisťuje na nejvyšších pozicích v organiku. Důsledkem může být mnohem nižší míra prokliku než dnes a také nižší visibilita brandu.

Nejde přitom jen o organické výsledky, ale také o PPC reklamy. Jen v polovině případů se na hledané klíčové slovo zobrazily PPC reklamy, z čehož v 49 % případech se reklama objevila až pod obsahem generovaným umělou inteligencí. I placené reklamy tak mohou být hůře vidět.

Jak mají SEO specialisté s SGE pracovat?

Optimalizace webu tak nekončí! Dokonce bude ještě důležitější než dosud. Studie navíc naznačuje, jakým směrem se při případných úpravách vydat. Nejde přitom o nic nového – ještě důležitější bude kvalitní obsah. Studie totiž ukázala, že:

  • SGE upřednostňuje podrobný a informativní obsah
  • SGE upřednostňuje obsah využívající citace odborníků, rozhovory se skutečnými lidmi nebo citace důvěryhodných zdrojů

Autoři studie rovněž doporučují doplňovat obsah o relevantní videa či obrázky. Pak totiž máte vyšší šanci, že se i tyto prvky objeví ve výsledcích generovaných AI. Navíc obecně upoutají pozornost uživatelů. Klíčové také bude budovat brand napříč kanály, na sociálních sítích, relevantních webech nebo diskuzních fórech, protože to rovněž zvýší důvěryhodnost v očích Googlu.

SEO tak nekončí, jen se vyvíjí jako už několikrát v minulosti. Možná si ale tento obor v budoucnu už opravdu zaslouží nový název, aby lépe odpovídal tomu, čeho se vlastně týká.

Nepřehlédněte: Od SEO ke GEO aneb jak optimalizovat obsah pro AI

Sdílejte článek

Související články