Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Aktuální trendy v analytice pro rok 2024

Radek Kupr
Radek Kupr
6. 2. 2024

Turbulentní změny v analytice pokračují i v roce 2024. A mám takový pocit, že tyto turbulence oproti předešlému roku ještě zesilují. Kdo si myslel, že přechod na Google Analytics 4 nebo přizpůsobení se cookies lištám je náročný úkol, je z přicházejících zpráv možná trochu vykolejen.

Ale abyste si udělali ve všech změnách pořádek, sepsal jsem vám nejnovější trendy roku 2024 do tohoto článku. Tedy k jakým změnám v analytice dojde, co budeme muset řešit a co nového se budeme muset naučit. Pojďme se na to podívat.

Konec podpory cookies 3. stran

V roce 2024 se budeme loučit s podporou cookies třetích stran. Tento trend je důsledkem rostoucího důrazu na ochranu soukromí na webu. Hlavní webové prohlížeče, včetně Chrome, omezují nebo postupně ruší cookies třetích stran.

Toto omezení má vliv na sledování uživatelů napříč různými webovými stránkami a může ovlivnit schopnost nástrojů a analytiků sledovat chování uživatelů. Budeme muset začít pracovat s first party daty. Připravte se každopádně na propady ve výkonu kampaní a nepřesné cílení remarketingu.

Conset Mode V2

Před ukončením podpory cookies 3. stran nás čeká ještě jedna výzva, a to je Consent mode V2. Už od 1. března 2024 ho musíte mít implementovaný na vašich webových stránkách. Pokud to neuděláte, přestanou se v Google Ads sbírat remarketingová publika a přiřazovat správně konverze k daným uživatelům.

Databázové systémy

Trendy v oblasti databázových systémů pro rok 2024 zahrnují širokou škálu technologií, od cloudových databázových systémů po augmentované a autonomní databázové systémy. Cloudové databázové systémy se stávají stále populárnější a mnoho organizací využívá kombinace různých databázových systémů, jako je například analytiky oblíbené BigQuery.

Vedle toho jsou dalším významným trendem také autonomní databázové systémy. Ty využívají techniky strojového učení pro automatizaci databázové bezpečnosti, zálohování, aktualizací a dalších rutinních úkolů. Je tedy naším velkým úkolem se s nimi plně naučit pracovat.

Umělá inteligence (AI) a strojové učení (ML)

AI a ML jsou stále více integrovány do nástrojů pro digitální analýzu. Umožňují rafinovanější zpracování dat a přesnější předpovědi a vhledy. V roce 2024 se očekává, že tyto technologie budou mít zásadní dopad na to, jak se provádí obchod nebo marketing.

Generativní AI (GenAI) je hlavním trendem, který činí AI mimořádně dostupnou a škálovatelnou. A dovolím se lehce předpovědět, že se bude také častěji objevovat v analytických systémech. A to nejen jako nápověda pro vytváření dotazů, ale i jako predikční modely. Na jejich podkladě pak bude možné řídit provoz reklamních systémů a marketingu.

Zde se hodně mluví o tzv. augmentované analytice, která využívá sílu strojového učení a umělé inteligence. Pomocí ní se zásadně zjednoduší proces extrakce informací z datových sad, dokonce i pro netechnické uživatele. To pak nemalou měrou přispěje k rozšíření AI a ML do oblasti marketingu.

Vizualizace dat mimo Google Analytics 4

Organizace často zjišťují, že je náročné zajistit spolehlivost dat a sledování trendů. A to i v nástrojích, jako je Google Analytics 4. Získání informací je v takovém systému náročné a pro složitější zadání takřka nemožné. Proto je dnes lepší data ukládat do spolehlivé databáze (např. BigQuery) a reporting následně postavit na jiném vizualizačním nástroji. K dispozici jsou třeba systémy jako Looker studio, Power Bi nebo Tableau.

Sledujte aktuální trendy 2024

Tyto trendy jsou pro rok 2024 zkrátka dané. A je pouze na jednotlivých firmách a organizacích, zda je využijí, aby pomocí svých dat dosáhli i v nastávajících změnách co nejlepších výsledků. Je při tom samozřejmě důležité, aby těmto trendům dokázaly přizpůsobit své strategie a plně využili potenciál nových technologií.

Analytika je investice! A doby, kdy nám pro řízení byznysu stačili jednoduchý systém pro projektové řízení nebo dokonce tabulka, jsou definitivně pryč. Data budou čím dál méně dostupná a získávat je bude náročnější. Ale pokud nezaspíte, budete mít konkurenční výhodu – protože co neměříte, co neřídíte.

Sdílejte článek

Související články